In 2004, toen de strijd tegen vetzucht bij kinderen actueel werd, opperde Harmen Scholten (marketeer bij Smiths Food Group) in een interview in PromZ Magazine al dat op kinderen gerichte premiums juist ook een positieve invloed kunnen hebben op een gevarieerd eetpatroon en bewegen in de poging overgewicht tegen te gaan. Met zijn pc-dansmat voor kids is het kinderdrankje Fristi de zoveelste in de rij die het zoekt in dit soort premiums.
Met de Fristi PC-dansmat kunnen kinderen de computer met hun voeten besturen. Op de dansmat staan pijlen en op het beeldscherm wordt aangegeven wanneer ze welke pijl met hun voeten moet aanraken. Als ze het goed doen, staan ze te dansen op de pc-dansmat. Via de Fristi-producten kan men sparen voor een pc-dansmat. Bij inzending van 4 spaarpunten en bijbetaling van 9,95 euro krijgt men de dansmat thuis gestuurd. De actie, die in samenwerking met Jetix is opgezet, loopt tot en met oktober Voorlichting Een verbod op reclame en premiums die kinderen aanzetten tot het eten van ongezond voedsel zat er in 2004 al aan te komen. In bovengenoemd interview zei Scholten toen o.m: ‘Premiums kunnen een educatieve functie hebben om spelenderwijs kennis over voeding en gezondheid over te brengen. Ze kunnen kinderen ook letterlijk aanzetten tot beweging. Nu is het wat lastig om een springtouw in een zak chips te stoppen, maar het geeft even aan welke richting op je kunt denken. We moeten anders gaan kijken naar marketing en reclame. We moeten ons niet langer alleen richten op positioneren, merkvoorkeur en communicatie, maar ook op voorlichting en educatie. Dat is naar mijn mening het nieuwe marketingdenken.’