PromoCat biedt naast ‘open shops’ ook brand store oplossingen. Traditioneel gezien worden brand stores gevuld met fysieke voorraadproducten. Dit brengt financieringsrisico’s, een vast assortiment en risico’s van non-gebruik bij bijvoorbeeld rebranding van logo/pay-off met zich mee. Dit probleem is uit de wereld, nu PromoCat met Premium ID een volledige print on demand (POD) oplossing biedt. De eerste supplier die volledig is geïntegreerd is PF Concept.
Jeroen Koekoek over Premium ID: “Sinds dag 1 van de bouw van Premium ID, gestart zo rond 2020, geloven we sterk in print-on-demand. Om een paar redenen: doorlopende flexibiliteit en actualiteit van het assortiment, geen financieringsricico’s en het verlagen van de carbon footprint (je bestelt immers wat je echt nodig hebt). Sommige bedrijven geven aan dat je in dit geval als nadeel hebt dat er steeds instelkosten betaald moeten worden, tegelijkertijd worden er vaak voor voorraden maandelijkse kosten doorbelast en/of handeling/picking kosten doorberekend. Dat is op jaarbasis dan redelijk stuivertje wisselen voor wat betreft kostenefficiency.
Het principe bij POD is dat alle producten op voorhand worden gevisualiseerd met het juiste logo, op de juiste drukpositie met de juiste drukmethode. Het product krijgt een ‘what you see is what you get’ afbeelding in de brand store met een all-in prijs per stuk. Een besteller hoeft dus alleen een gewenst aantal in te vullen. Het bestellen van een promo product krijgt hierdoor meer een consumenten bestelervaring. En dat is precies wat we met Premium ID nastreven een B2C bestelervaring bieden in een B2B omgeving. En juist omdat alles van tevoren is ingeregeld, kan de bestelling na interne goedkeuring (via een automatisch in te regelen proces via Premium ID) de order ook direct en automatisch worden doorgezet richting PF Concept. Dit zorgt ervoor dat er voor de distributeur geen tijd ‘verloren’ gaat met het heen en weer pingelen met de proefdruk. De order kan direct worden geprint en worden geleverd. Daarnaast kan Premium ID facturen volgens de eisen van de eindklant automatisch uitsturen en kan de order en inkooporder beschikbaar worden gesteld voor het CRM-pakket van de distributeur. Hierdoor wordt elke vorm van handmatig overtik werk voorkomen. Op deze manier kan er een gezonde marge gemaakt worden, ook op kleinere aantallen. De brandstore is bovendien een positief bindmiddel tussen distributeur en eindklant.
We zijn voornemens om de POD- en inkoopkoppeling met meerdere leveranciers te gaan aanbieden, hierover zijn we met een aantal leveranciers in gesprek.”