In samenwerking met MVO Nederland hebben branchevereniging Platform Promotional Products en Procomm een paar weken geleden een bezoek gebracht aan Mid Ocean Brands in Barneveld. Insteek was om andere branches inzicht te geven in verantwoord ketenbeheer.
Platform Promotional Products ondersteunt zijn leden in verantwoord en ethisch ondernemen door o.a. educatie, voorlichting en de PPP CSR certificering, aldus directeur Marijke van Hoorne. Joop van Veelen van Procomm, dat onlangs het gouden PPP CSR-certificaat behaalde, lichtte toe dat zijn bedrijf zakendoet met bedrijven die hun zaken op orde hebben. Door de grote diversiteit aan fabrieken en de import uit China heeft Procomm bewust voor een aantal preferred suppliers gekozen die over voldoende kennis en middelen beschikken om te voldoen aan de wet- en regelgeving, en meer dan dat. Van Veelen: ‘Naast de noodzaak van een verantwoord assortiment, willen we klanten ook wijzen op de juiste toepassing en de meerwaarde van het promotioneel product.’
BSCI-programma
Procomm koopt o.a. in bij Mid Ocean Brands. Meer dan 80% van hun producten wordt geïmporteerd vanuit China, waardoor het van groot belang is dat er strikt wordt gekeken naar compliance, zowel voor de producten zelf als ook het sociale aspect. Petra van Elteren, Liability Officer Product & Social Compliance binnen Mid Ocean Brands, legde uit hoe deze processen zijn geïntegreerd binnen de organisatie en waarom zij hebben besloten zich aan te sluiten bij het BSCI-programma.