Onderzoekbureau Trendbox en bureau Arthouse hebben een methodiek ontwikkeld om WK-acties te pretesten. De test geeft een goede indicatie hoe succesvol de voorgenomen WK-actie zal zijn. Ook een vraag als hoeveel premiums voor de actie moeten worden ingekocht, kan door de test, de Oranje Barometer, worden beantwoord.De onderzoekers werken met een panel van consumenten, die worden ingedeeld op ”Oranje-beleving”. Dit panel vormt de basis van het pretest onderzoek, waarin binnen zeven dagen een actieconcept kan worden geëvalueerd.
De pretest resultaten worden vergeleken met een Oranje-benchmark van eerdere WK- en EK-acties. In totaal vormen 50 eerdere voetbalacties uit verschillende markten het vergelijkingskader.
Criteria en aanbevelingen
Criteria die worden onderzocht zijn o.m. de aantrekkelijkheid van het aanbod, de passendheid bij het merk, de mate van vernieuwing van de actie en de mate van bereidheid van de consument om deel te nemen aan de actie.
Op basis van de uitkomsten doen Trendbox en Arthouse ook aanbevelingen hoe de WK-actie optimaal kan worden ingezet wat betreft timing, aanbod en communicatie. Inl. Ruurd Hielkema, ruurd.hielkema@trendbox.nl