Afgelopen vrijdag was PromZ Vak aanwezig bij de opening van het nieuwe distributiecentrum van familiebedrijf Elasto in het zuiden van Duitsland. Ruim 400 mensen waren aanwezig bij deze feestelijke opening van het ruim 5.500 vierkante meter ‘state of the art’ gebouw, dat voor een heel groot deel gerobotiseerd is.
Het distributiecentrum zal met name worden ingezet om kleinere oplages van producten zo snel en efficiënt mogelijk bij de klant te krijgen. Kortom, hiermee is Elasto goed voorbereid op de steeds grotere groep klanten die bestellen via internet. Het is dan ook zeker niet de bedoeling dat dit nieuwe centrum personeel zal ‘besparen’. Marcus Sperber (CEO van Elasto): “We willen onze mensen vooral slimmer inzetten en meer gebruik maken van hun individuele capaciteiten.”
Sperber hield een emotionele speech, waarbij vooral het beleid vanuit Berlijn het moest ontgelden. Toenemende bureaucratie, stijgende energie- en grondstofprijzen en toenemende loondruk als gevolg van inflatie, dreigen Duitse ondernemers naar het buitenland te verjagen. De politiek biedt te weinig oplossingen voor deze problematiek.
Ex GWW voorzitter Steven Baumgärtner – die zich binnenkort weer verkiesbaar zal stellen – had geen goed woord over voor het Duitse belastingstelsel. Er is wetgeving die promotionele producten en relatiegeschenken boven een bepaald bedrag extra belast. Daarmee is het in Duitsland het eerste medium zijn dat te maken heeft met extra belastingdruk. Baumgärtner zal alles in het werk stellen om deze wetgeving tegen te houden. “Bij ieder geschenk dat wij geven zegt de ontvanger ‘dankjewel’. Heb je ooit een consument dankjewel horen zeggen bij een tv-reclame van bijvoorbeeld Audi? Nee toch! Maar wij zijn wel het enige medium dat extra belasting om zijn oren krijgt. En dat terwijl we als branche enorm veel investeren in bijvoorbeeld duurzaamheid. Laten we daarover praten in plaats van over extra belastingen.”