Het valt mee met de onrust over de dollar. ‘We zijn wel wat gewend, en met een slimme en proactieve aanpak komen we hier ook wel doorheen,’ lijkt de teneur van het belrondje van PromZ Vak over de gevolgen van de stijgende dollarkoers.
Ton Löbker (Compacon): ‘Wij merken nog weinig van klanten die reageren op de dollarkoers. Dat komt ook omdat er nog weinig doorbelastingen zijn. Als je langlopende contracten hebt met prijzen die vaststaan heb je wel pijn. Dat is bij ons nog niet zo het geval.’
Karin Esman (Amigo Promotion): ‘Het grootste deel van onze Nederlandse omzet komt uit Europese voorraad. Voor goederen uit Azië houden we rekening met de koersverschillen. Hier staan de marges wel onder druk. We proberen te verrekenen met de leverancier en leveren zelf ook wel wat in op de marge.’
Robert van Enschot (Vepa Gifts): ‘We zien natuurlijk een stukje prijsstijging, maar ik betwijfel of we daarop afgerekend zullen worden. Als je het uitlegt, begrijpt de klant het wel.’
Bas Lensen (Lensen Toppoint): ‘Het is nooit een fijn gevoel als je je prijs moet verhogen. Maar de distributeur heeft ook de mogelijkheid om Europese producten te verkopen die niet onderhevig zijn aan de dollarkoers. Misschien moet hij op zoek naar alternatieven voor producten uit het Verre Oosten, maar die zijn er genoeg. Een product uit Europa hoeft ook niet duurder te zijn dan een product uit het Verre Oosten én je kunt sneller leveren. Angst is volgens mij ongegrond.’
Meer reacties leest u in PromZ Vak nr 2, die eind mei in de bus valt.