Onrust door dollarkoers? - Promzvak

Onrust door dollarkoers?

Het lijkt erop dat de dollarkoers ten opzichte van de euro voor onrust binnen de promotionele productenbranche zorgt. Diverse suppliers berichten hun klanten dat ze hun prijzen hebben moeten verhogen of verwachten dit binnen afzienbare tijd te moeten gaan doen.

PF Concept en Giving Europe, bijvoorbeeld, lieten eerder dit jaar al weten dat er prijsstijgingen aan konden komen. Giving Europe zei o.m: ‘Het kan zijn dat we medio 2015 niet onder een prijsverhoging uitkunnen, maar we doen er alles aan om de stijging – zonodig – zo klein mogelijk te houden.’ MOB bericht dat de textielprijzen in ieder geval tot 1 augustus niet worden verhoogd, ondanks de dollarkoers.

Brandcharger is een supplier die al wel de prijzen heeft verhoogd. ‘Brandcharger voelt de noodzaak vanwege de stand van de dollar ten opzichte van de euro zijn prijzen per direct te verhogen. De wisselkoers is uitermate belangrijk voor het buitenlandse handelsverkeer. Deze is het laatste jaar met 20% gedaald, waardoor wij deze stap niet kunnen vermijden,’ aldus Wessel Verhoeff.

Reacties
Hoe reageren de distributeurs op de verwachte prijsverhogingen? Hoe denken zij dat de eindklant reageert op prijsstijgingen? Hoe leg je uit dat de huidige prijs niet overeenkomt met die in de catalogus die al bij de eindklant op het bureau ligt? Een tussentijdse meting onder distributeurs gaat op deze (en andere) vragen in. In de volgende PromZ Vak komen we terug op dit onderwerp.