De onrust over de komst van de Alibaba’s bij distributeurs neemt toe, dat blijkt uit het Distributeursonderzoek 2018 dat onlangs plaatsvond. Uit dat onderzoek komt ook naar voren dat distributeurs in Nederland in 2018 een gemiddelde omzetgroei van 10,6% hebben gerealiseerd en dat ze voor 2019 een omzetgroei van 11,8% verwachten. Het Distributeurs Onderzoek 2018 heeft PromZ Vak dit najaar weer laten uitvoeren door het onafhankelijke onderzoekbureau One Question.
Tevens werd het PromZ Opdrachtgeversonderzoek uitgevoerd. Opdrachtgevers rapporteren voor dit jaar (2018) een toename van 5,2% van hun budget voor promotionele producten. Voor 2019 verwachten de opdrachtgevers een budgetgroei van 7,3%.
Hete adem
Gevraagd naar de ‘bedreigingen’ voor het vak, geven distributeurs – meer dan vorig jaar – aan dat ze de hete adem van de Alibaba’s van deze wereld (ofwel de online nieuwkomers en prijsvechters) in hun nek voelen. Iets meer dan de helft van de distributeurs (52%) heeft al concreet gemerkt dat hun klanten wel eens bij een Alibaba-achtige hebben besteld. En 38% van hen heeft dat niet gemerkt, maar verwacht dat hun klanten dat wel doen. Wat eerst alleen een bedreiging was, wordt realiteit en is here to stay.
Lees meer uitkomsten van de onderzoeken in PromZ Vak nr 4.