Circa 37% van de huishoudens met internet heeft in de afgelopen twaalf maanden een online aankoop of reservering gedaan. Ten opzichte van de laatste drie jaren is dat een lichte stijging. In 2000 was het 32% en in 2001 circa 30%. Dit concludeert marktonderzoeksbureau Heliview Marketingservice.Ongeveer 1.500 Nederlandse huishoudens deden mee aan het onderzoek van Heliview. Consumenten bestellen vooral vrijetijdsproducten (23%) en artikelen als cd’s, boeken en computerspelletjes (17%). Men bestelt nauwelijks financiële producten (1%). Over het algemeen worden via internet geen grote bedragen uitgegeven.Gemiddeld wordt er 245 euro per jaar besteed, waarbij ruim eenderde minder dan 45 euro uitgeeft via internet. Respondenten met een eigen bedrijf in de randstad, die werken op hbo/wo-niveau of met bovenmodaal inkomen, besteden online meer dan gemiddeld. De meest genoemde redenen voor het online bestellen en/of reserveren zijn: gemak (46%) en tijdsbesparing (20%).Online kerstinkopenIn december 2002 zal in Nederland voor 307 miljoen euro aan online bestellingen worden gedaan. Dit is een voorspelling van het Europese onderzoeksbureau Forrester. Het gaat om een stijging van 66% ten opzichte van 2001. Vorig jaar is er in de inkoopperiode (van 15 november tot 31 december) voor de feestdagen in Nederland voor 185 miljoen euro online besteld.Dit jaar zullen de online kerstinkopen in Europa 7,6 miljard euro bedragen; een stijging van 86% ten opzichte van vorig jaar.(Bron: Sales-online)