KEGA | promotional partners hield een onderzoek onder marketingmanagers en werknemers van de afdeling marketing van Nederlandse bedrijven om te achterhalen welke onderdelen van het joint promotion proces door de doelgroep als moeilijk worden ervaren en welke als makkelijk.ÃÂ Nog steeds nemen het aantal joint promotions jaarlijks toe. Zo blijkt uit de database die KEGA bijhoudt. 40% van de respondenten van het onderzoek heeft tussen de 1 en 4 joint promotion acties opgezet in het afgelopen jaar. En 70% van de respondenten is voornemens om komend jaar één of meer acties op te zetten. Maar wat is de kennis bij de personen die de acties opzetten? Hoe wordt het opzetten van een joint promotion ervaren?
217 respondenten
In totaal hebben 217 mensen deelgenomen aan het onderzoek. Deze groep bestond uit: reclamecoördinatoren (2,8%), communicatiemanagers (8,8%), productmanagers (12,5%), directeuren (17,6%), marketingmanagers (27,3%) en overig (31%). De respondenten zijn werkzaam in verschillende branches van fast moving consumer goods (11,5%), overige fabrikanten (geen FMCG) (6%), financiële dienstverlening (2,8%), retail (18,9%), bureau (9,7%), vrije tijd/entertainment (22,1%), uitgeverijen (14,3%), anders (14,7%).ÃÂ
StruikelblokkenÃÂ
Ondanks de hoeveelheid aan joint promotions die jaarlijks worden opgezet, worden essentiële onderwerpen om zo”n actie op te zetten als zeer moeilijk ervaren. De belangrijkste struikelblokken:ÃÂ
ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ -ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ Maken van een inschatting van de hoeveelheidÃÂ
ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ tijd en moeite die hetÃÂ vergtÃÂ om een jointÃÂ
ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ promotion op te zetten;ÃÂ
ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ -ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ Formuleren van SMART doelstellingen;ÃÂ
ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ -ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ Selectie van partners;ÃÂ
ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ -ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ Realistisch inschatten van respons;ÃÂ
ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ -ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ ÃÂ Meten van de resultaten.ÃÂ
“Meer kennis over bovenstaande onderwerpen zou betekenen dat er in de vele joint promotions die gepland staan voor het komende jaar ook een kwalitatieve groei gemaakt kan worden,” aldus de onderzoekers.
Meer informatie: KEGA | promotional partners,
Sander Schoneveld, sander.schoneveld@kega.nl.