In het vorige nummer besteedde PromZ Vak veel aandacht aan het ‘Amerikaanse model’, ofwel de manier waarop de branche in de VS is georganiseerd. Er kwamen veel reacties op. Daarom hielden we een belrondje langs medestanders en criticasters met als centrale vraag: staat de Europese branche aan de vooravond van een reorganisatie? En hoe ziet die er dan uit?
Serge Mertens, PF Concept Benelux: ‘Ik denk dat de Europese distributeur zich steeds meer zal richten op de verkoop en de ‘hassle’ aan anderen zal overlaten. Dat kan een franchiseketen zijn, maar logischer vind ik dat de supplier de distributeur meer zal gaan ontzorgen. In ruil daarvoor zal de supplier wel meer marge en volume eisen.’
Joop van Veelen, ProComm: ‘Ik vind het niet zinvol om over een ‘Amerikaans model’ te spreken. Natuurlijk zijn er overeenkomsten, maar de verschillen zijn veel groter. Ik denk ook niet dat wij de Amerikaanse kant op gaan, wat je daar ook onder zou willen verstaan. Dat land loopt ook niet voor op ons, zeker niet als het om creativiteit gaat. Het enige waar wij iets van zouden kunnen leren, is de wijze waarop de Amerikaanse brancheorganisatie marketinginformatie verzamelt en inzet. In kennis van producten en consumenten lopen ze daar misschien op ons voor. Maar voor de rest hoeven wij niet naar Amerika te kijken.’
Lees meer in PromZ Vak nr 4, die binnenkort uitkomt.