Begin dit jaar schonk verzekeraar en stadgenoot ASR z’n shirtsponsorschap van Feyenoord voor de rest van het voetbalseizoen aan Blijdorp. In een begeleidende campagne was een hoofdrol weggelegd voor oud-speler Giovanni van Bronckhorst en zijn knuffel Olli, het olifantje. En de mascotte Olli legt de diergaarde geen windeieren.
Geestelijk vader van Olli is Hein Mevissen, creative director van John Doe, het reclamebureau van ASR. Hij had de ideale mascotte gecreëerd. De steun van ASR aan Blijdorp ging zo nog een forse stap verder: de verzekeraar liet de Olli-knuffel daadwerkelijk produceren, zodat de dierentuin deze te koop kon aanbieden aan bezoekers.
Stormloop op Olli
Het zorgde voor een stormloop, en boter bij de vis voor de Diergaarde, want de opbrengst van de verkoop van de Olli’s komt ten goede aan Blijdorp. Voor 20 euro kan het pluchen beest worden aangeschaft. De eerste 11.000 exemplaren waren in het eerste weekend meteen uitverkocht.
Tot nu toe zijn er in totaal al 120.000 Olli’s besteld, laat ASR desgevraagd weten. ‘De productie loopt nog steeds door, maar om aan de enorme vraag te kunnen voldoen, vliegen we steeds in wat er gereed is, zodat we zo min mogelijk mensen hoeven teleur te stellen.’
Lees het hele artikel over Olli in PromZ Magazine nr 2 die volgende week uitkomt.