Shop-Xpress is een nieuw online systeem waarin suppliers via de websites van distributeurs hun producten – inclusief bedrukking – kunnen aanbieden aan eindklanten. De distributeur fungeert in dit systeem als belangrijke tussenschakel. Hij beslist uiteindelijk welke producten hij toont, waar hij de order plaatst en waar hij laat bedrukken.
Shop-Xpress is ontwikkeld door Lensen Toppoint. ‘Een groot voordeel,’ aldus manager Bart Platenkamp, ‘is dat Lensen alle ins en outs van het vak kent en van de behoeften van suppliers en distributeurs. Het nadeel is dat men al gauw veronderstelt dat Toppoint inzage kan hebben in vertrouwelijk informatie van suppliers en distributeurs. Dat is absoluut niet het geval. Dan zouden we toch in onze eigen voet schieten? Bovendien zijn dit soort bedrijfsspecifieke data wettelijk beschermd. Inzage door derden is strafbaar.’
Markt vergroten
Bas Lensen: ‘Met Shop-Xpress vergroten suppliers hun markt. We delen elkaars klanten, daar gaat het om. Als eenling ben je niet de markt. Mijn droom is dat we op den duur via Shop-Xpress één Europees internationaal platform kunnen neerzetten. Als dat lukt zou ik het fantastisch vinden als een EPPA, als overkoepelende organisatie van de branche, het systeem zou overnemen.’
‘Met Shop-Xpress hebben distributeurs in een keer een up to date online showroom of webshop, of een combinatie daarvan. Wij zijn ervan overtuigd dat Shop-Xpress voor extra omzet zorgt,’ vult Platenkamp aan.
Deelnemers
Suppliers die participeren naast Toppoint, zijn o.a. Intraco, New Wave, PSL, Buttonboss, Peppermint Company, DWF en Xindao. Distributeurs die meedoen zijn o.a. Robitex, Rekla2000, relatiegeschenken.be (Van Helden) en promodirect.nl (Lautenbag Reclame).
Shop-Xpress is aanwezig op De Leveranciersdagen, 4 en 5 september in de Jaarbeurs Utrecht.