New Wave neemt Cotton Classics over

De New Wave Group, met hoofdkantoor in het Zweedse Göteborg, heeft op 18 juni 2025 een overeenkomst ondertekend voor de overname van alle aandelen van Cotton Classics Handels GmbH. Volgens het bedrijf bedraagt de overnamesom voor de Oostenrijkse text/groothandelaar 47,6 miljoen euro (ondernemingswaarde).

Cotton Classics werd 25 jaar geleden opgericht en heeft zijn hoofdkantoor inclusief logistiek centrum in Schwadorf, nabij Wenen. Het bedrijf is een van de grootste groothandels in de branche met dochterondernemingen in Duitsland, Zwitserland, Tsjechië en Italië. Cotton Classics vertegenwoordigt ongeveer 50 toonaangevende internationale kledingmerken en heeft een van de meest geavanceerde B2B e-commerceplatforms in de sector ontwikkeld; ongeveer 90% van alle bestellingen loopt via de webshop www.cottonclassics.com. In 2024 behaalde Cotton Classics een omzet van 96,7 miljoen euro en het eigen vermogen wordt op 1 juli 2025 door New Wave geschat op circa 31,5 miljoen euro.

De New Wave Group verwacht dat de overname dit jaar al een positieve bijdrage zal leveren aan de winst van de groep. Omdat Cotton Classics momenteel met lagere marges werkt dan de New Wave Group, wordt een negatieve impact van ongeveer 1% op de operationele marge verwacht. Door de integratie van de eigen merken van New Wave in het portfolio van Cotton Classics verwacht men echter dat de brutomarge en operationele marge op termijn aanzienlijk zullen verbeteren. Het doel is om vanaf 2027 de marges van Cotton Classics geleidelijk te verhogen en tegen 2030 het gemiddelde margeniveau van de New Wave Group te bereiken. Met de overname versterkt de New Wave Group haar aanwezigheid in diverse Midden- en Oost-Europese landen, met name in Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland en Tsjechië.

Wolfgang Horak, CEO en oprichter van Cotton Classics, zegt hierover: “De New Wave Group staat bekend om haar langetermijnvisie en uitstekende kennis van de branche, en zal de ideale eigenaar zijn om Cotton Classics naar het volgende niveau te brengen. Met de merken van de New Wave Group kunnen we nieuwe klanten aantrekken, ons bereik vergroten en de omzet verhogen – zowel met bestaande als nieuwe merken.” Torsten Jansson, CEO en oprichter van de New Wave Group, voegt daaraan toe: “Onze ervaring met B.T.C. Activewear in het Verenigd Koninkrijk – een multibranddistributeur met een soortgelijk businessmodel als Cotton Classics, die we drie jaar geleden overnamen – heeft aangetoond welke waarde onze merken kunnen toevoegen aan een bestaand portfolio. Met Cotton Classics nemen we een goed geleid en zeer aantrekkelijk bedrijf over, met waardevolle kennis waar de hele New Wave Group van zal profiteren.”