Nederlanders blijven dol op spaaracties - Promzvak

Nederlanders blijven dol op spaaracties

Naar aanleiding van de spaaractie voor fair trade handdoeken (die loopt tot en met 6 september), heeft Super de Boer onderzoek laten doen naar wat consumenten vinden van spaaracties. Het onderzoek werd uitgevoerd door Goos Marketing Research onder 507 respondenten.Uit het onderzoek blijkt dat spaaracties populair blijven. Iedereen doet soms of altijd mee aan spaaracties (89%). Onder vrouwen (45%) en huishoudens met thuiswonende kinderen (47%) doet bijna de helft zelfs altijd mee. Vrouwen Vrouwen nemen vaker het initiatief tot deelname dan mannen (94% versus 60%). Men doet vooral mee vanwege het gemak (‘doen daar toch al de boodschappen’ – 59%), plezier (‘sparen voor geschenken is leuk’ – 50%) en de aantrekkelijkheid van de geschenken zelf (45%). De voornaamste reden om niet mee te doen aan spaaracties is omdat men bij verschillende supermarkten boodschappen doet of wil doen. Dit maakt de kans om een spaaractie af te kunnen maken gering. Gratis producten Bij een spaaractie heeft men het liefst gratis producten als geschenk (54%). Daarna geeft men de voorkeur aan praktische producten voor in het huishouden of vrijetijdsbesteding (26%). Binnen deze categorie zijn vooral pannen, dvd’s en handdoeken favoriet. Er is verdeeldheid bij de antwoorden op de vraag of een spaaractie ook leidt tot meer bestedingen bij de betreffende supermarkt. De ene helft denkt van wel (46%), de andere van niet (54%). Huishoudens met thuiswonende kinderen geven te kennen dat dit in ieder geval wel zo is. Voor eenderde van de consumenten is de crisis wel een motief om nu vaker aan spaaracties deel te nemen dan anders (33%). Vooral praktische en nuttige huishoudelijke artikelen doen het vanwege het huidige economische klimaat nu nog beter als geschenken voor spaaracties (58%) dan anders. Frustratie De spaaractie niet af kunnen maken is een grote frustratie. De mogelijkheid om aan het eind van een spaaractie zegels bij te kunnen kopen, zodat het geschenk toch nog kan worden verkregen, is dan ook voor bijna tweederde van de ondervraagden belangrijk (64%).