Rond 22 juni verschijnt PromZ Vak 2. In dit nummer is er veel aandacht voor levertijden, op dit moment een hot issue in het vak. Moeten ze nog sneller omdat de eindklant als consument gewend zou zijn aan snelle levertijden bij grote webwinkels als Bol.com en Zalando?
We vroegen het retailers en deskundigen op het gebied van e-commerce, zoals bijzonder hoogleraar e-commerce Cor Molenaar. Hij stelt: “De consument is niet zozeer uit op supersnelle levering. Uit onderzoeken die ik doe en zie, blijkt nooit dat de levertijd in de top-3 staat van redenen waarom mensen ergens kopen. Waarom koopt men dan online? Dat heeft vooral te maken met de volgende voordelen: het grote assortiment, dat men ’s avonds in alle rust kan bestellen, en de prijs. Recent was ook in het nieuws dat mensen een voorkeur hebben voor levering op een specifieke dag die ze goed uitkomt; het hoeft allemaal helemaal niet zo snel.” Het gaat veel meer om het managen van de verwachtingen, betoogt Molenaar.
“Nederland is wel het meest demanding land als het gaat om verwachtingspatronen,” zegt marketing communications director Thijs Bregman van 123inkt.nl.
Lees meer in PromZ Vak 2.