Commerciële websites voor kinderen bevatten misleidende reclame. Het gaat om advertenties en andere commerciële uitingen die voor kinderen niet als zodanig zijn te herkennen. Dit concludeert stichting Mijn Kind Online op basis van een onderzoek naar digitale reclame en promoties voor kinderen.De digitale uitingen voldoen volgens de stichting niet aan de Reclame Code, schenden de privacywetgeving, de telecommunicatiewet en EU-richtlijnen over commercie gericht op kinderen. De BVA (Bond van Adverteerders) stelt dat de meeste adverteerders zich bij offline media aan de regels voor kinderreclame houden, maar dat dit op het internet blijkbaar niet altijd het geval is. De BVA raadt adverteerders aan hun eigen merken-sites goed te toetsen aan de bestaande zelfregulerende code voor kinderreclame. Zeker als het om online campagnes op andere sites gaat, hebben adverteerders niet altijd goed inzicht in de online omgeving waarbinnen hun interactieve uiting wordt getoond. Zelfregulerende codeAdverteerders en mediabureaus kunnen de regels met betrekking tot commerciële communicatie gericht op kinderen nalezen in de recent gelanceerde Jeugd Reclame Wijzer van Stichting Reklame Rakkers, adviseert de BVA. In deze zelfregulerende code staat precies wat de grenzen zijn inzake commerciële communicatie gericht op kinderen, ook omtrent reclame via internet. De BVA is een van de organisaties die Reklame Rakkers ondersteunt, evenals Het PPP (Platform Promotional Products), de branchevereniging van leveranciers van promotionele producten en relatiegeschenken. Voor het onderzoek naar reclame op commerciële websites nam stichting Mijn Kind Online diverse websites onder de loep. De stichting zag op de websites vrijwel nergens staan dat het om een advertentie gaat, zelfs niet in kleine lettertjes. ‘Verleiding heeft plaats gemaakt voor misleiding,’ aldus de stichting. http://dev.promz.nl/uploads/campaigner/images/24387236-rss.jpgAbonneren via RSS