‘In Europa wordt de relatie tussen suppliers en distributeurs teveel bepaald door de transactie. Het gaat distributeurs niet om de onderneming erachter of om het gevoel dat ze bij een supplier hebben,’ aldus Michael Bernstein, de nieuwe topman van PF Concept.
Bernstein: ‘De band met de supplier is rationeel, er zit weinig tot geen emotie bij. In zo’n situatie zijn suppliers inwisselbaar, en dat blijkt ook wel uit het feit dat distributeurs weinig loyaal zijn en met tientallen suppliers zaken doen. In Amerika zijn de grote suppliers méér dan productleveranciers door de service die ze on top of de transactie leveren. In de VS is onze business meer sophisticated. Daarmee bedoel ik dat suppliers niet alleen het product leveren, maar in brede zin de behoeften van de distributeurs begrijpen en invullen.’
Bernstein wil dat PF Concept de supplier of choice wordt voor de distributeur. "Omdat we niet alleen al zijn basic behoeften invullen, maar ook omdat we over en weer een emotionele band hebben. PF moet een experience zijn waar je deel van wil uitmaken.’
Een uitgebreid interview met Michael Bernstein staat in PromZ Vak nr 1, die binnenkort uitkomt.