Merknaam Jos! van de gevel - PromZ Vak

Merknaam Jos! van de gevel

Sneller dan verwacht verdwijnt de naam Jos! uit het straatbeeld en worden de teams van Jos! en Gemaco samengevoegd in Breda. PromZ Vak vroeg Olivier Somers, ceo Gemaco Group, om een toelichting.

In PromZ Vak nr 3, die uitkwam in september, stelden Olivier Somers (Gemaco Group) en Jos Schröer (Jos! Premiums & Gifts) expliciet dat beide bedrijven – in ieder geval aan de voorkant – nog geruime tijd als aparte entiteiten actief zouden blijven. Jos Schröer zei: ‘Het zou toch ook eeuwig zonde zijn om de sterke naam en positie die Jos! in de markt heeft, op te geven. We opereren gewoon als Jos! en aan de voorkant, dus op het gebied van verkoop, klantopvolging en pitches, werken we strikt gescheiden.’

Een week geleden werd ineens bekend gemaakt dat Jos! in januari 2012 al Gemaco wordt en verhuist naar Breda. ‘Dat we dit sneller dan gepland kunnen doorvoeren komt mede door de open mind van het team van Jos!,’ zegt Somers. ‘Zij zagen snel de meerwaarde van deze move.’

Niet opportuun
Somers: ‘Het in stand houden van de naam Jos! is niet opportuun,’ licht Somers toe. ‘Omdat we Europese ambities hebben, is het handiger zo veel mogelijk een uniforme naam te hanteren. Het is ook makkelijker – én goedkoper – om marketingmaterialen, sites, etcetera uit te rollen onder één zelfde naam. En de naam ‘Gemaco’ staat ook in Nederland al voor creativiteit en professionaliteit. We zullen dus verder investeren in deze naam.’

Synergie telt
‘Onze resultaten in Nederland als groep zijn naar omzet al goed. Maar wij willen erg waakzaam blijven op kostenniveau om competitief in de markt te staan en de nodige ruimte te creëren om te investeren. Verschillende factoren hebben de doorslag gegeven, zowel strategisch als bedrijfseconomisch. Belangrijk is vooral de synergie die we kunnen bereiken door samen één bedrijf te vormen,’ aldus Somers.

Gemaco-vlag
‘Opereren onder de Gemaco-vlag kan ons alleen maar synergievoordelen opleveren. Temeer daar de klantenportefeuilles van Jos! en Gemaco, op een enkeling na, volledig gescheiden zijn, betekent verhuizen naar één pand een grote besparing. Hierdoor kan het voormalige Jos!-team niet alleen competitiever inkopen maar ook van alle tools van de Gemaco Group gebruiken maken, zoals onze creativiteit, fulfillment en e-commerce know-how. Als extra kunnen zij ook hun bestaande klanten gaan servicen over meerdere landen, wanneer de vraag daar is,’ vervolgt hij.

Gemaco Nederland, met vestigingen in Breda en Amstelveen, gaat zo’n 50 medewerkers tellen. Roel Weets behoudt de algemene leiding. Jos Schröer gaat zich voornamelijk concentreren op de strategie rond marketing en sales.