Uit het zeer recent gehouden onderzoek van PromZ onder opdrachtgevers in Nederland blijkt dat inkopers verwachten meer promotionele producten, die zijn geproduceerd in Europa, in te gaan kopen, en minder uit het Verre Oosten.
Stijgende (loon)kosten in het Verre Oosten (China), duurzaamheid, MVO en snellere levertijden lijken voor inkopers een aantal redenen te zijn voor meer focus op Europa. Meer verklaringen voor deze ontwikkeling, en meer uitkomsten uit het opdrachtgevers- en distributeursonderzoek, volgen in de komende uitgave van PromZ Vak.
Eigen economie steunen
Ook Britse ondernemingen blijken meer en meer hun promotionele producten in eigen land aan te kopen. Dat blijkt uit onderzoek van de Britse Briman Group. 94% van de respondenten zag voordeel in het kopen van producten die in Groot Brittannië zelf gemaakt zijn.
De belangrijkste reden om in eigen land te kopen was dat de bedrijven op die manier de eigen economie steunen. Daarna kwamen vooral praktische redenen: kortere levertermijnen, een kleinere CO2-footprint (want minder grote afstanden om eindproducten te vervoeren), gemakkelijkere communicatie en meer service en flexibiliteit.
Zie ook de komende PromZ Vak.