Ondanks dat de medewerkers van de ABN Amro het dit jaar zonder kerstpakket moeten doen, is het een goed kerstpakkettenseizoen. Dat blijkt uit het recent gehouden Opdrachtgeversonderzoek dat PromZ heeft laten uitvoeren onder enkele honderden opdrachtgevers.
Het onderzoek, uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoekbureau One Question, laat zien dat dit jaar meer bedrijven dan vorig jaar een kerstpakket aan hun medewerkers geven (61% tegen 53% in 2015) en/of een eindejaarsgeschenk aan relaties geven (43% tegen 37% in 2015). De gemiddelde waarde van een kerstpakket is zo’n 5% gestegen ten opzichte van vorig jaar: de gemiddelde waarde bedraagt dit jaar € 44.40. Opvallend is de sterke stijging van de gemiddelde waarde van een eindejaarsgeschenk voor relaties, die steeg van € 25,60 in 2015 naar € 35,75 in 2016.
Vaste inhoud
Van de kerstpakketten zal dit jaar 48% bestaan uit een aantal door de gever van het kerstpakket geselecteerde producten (de zogenaamde ‘vaste inhoud’). In 12% van de gevallen bestaat het kerstpakket uit een cadeaubon, in 13% van de gevallen is het een code die recht geeft op een zelf online uit te zoeken cadeau. Ruim een kwart van de kerstpakketten bevat een combinatie van vaste inhoud en een cadeaubon en/of een online code.
Hogere bestedingen
In het onderzoek is ook gevraagd naar de totale bestedingen aan promotionele artikelen. Die totale bestedingen zijn in 2016 iets gegroeid, wat overeen komt met de verwachting inzake de ontwikkeling van deze bestedingen die de opdrachtgevers eind 2015 uitspraken. Voor 2017 verwacht men een iets minder grote budgetstijging voor promotionele producten.
Alle uitkomsten leest u in PromZ Magazine nr 4 en PromZ Vak nr 4