Mattel: grootste marketingblunder 2007 - Promzvak

Mattel: grootste marketingblunder 2007

De grootste marketingblunder van 2007 staat op naam van speelgoedfabrikant Mattel, aldus het Amerikaanse zakenblad Fortune. Mattel verdient deze twijfelachtige eer voor het op de markt brengen van speelgoed met verf waarin teveel lood zat.

http://dev.promz.nl/uploads/campaigner/images/6725386-mattel.jpgHet Amerikaanse Mattel moest dit jaar een grote hoeveelheid speelgoed terughalen omdat de Chinese producent verf had gebruikt waar te veel lood in zat. Ook andere in China geproduceerde goederen bleken niet te voldoen aan de Amerikaanse veiligheidseisen. 

De Mattel-zaak veroorzaakte heel wat commotie, ook in de EU. Naar aanleiding van deze en andere recall-acties zijn heel wat importbepalingen nog eens onder de loep genomen cq aangescherpt. Ook in de promotionele productenbranche werd de zaak nauwlettend gevolgd. Veel distributeurs verhandelen immers uit China afkomstige producten. 

Naakt sporten 
Het enige Nederlandse bedrijf met een vermelding in de Fortune is het Gelderse fitnesscentrum dat op zondagen zijn deuren opende voor nudisten. Zij mochten dan naakt sporten. Daarmee staat de sportschool volgens Fortune op nummer 14 van de lijst met 101 ‘domste zakelijke beslissingen van 2007’.