"In de laatste PromZ Vak las ik het stuk over "slecht weer in de branche" waarin Ton Löbker, Joop van Veelen, Jos Schröer en Stef van der Velde in discussie gingen. Aangezien het stuk eindigde met een conclusie dat er de komende maanden hierover nog vaak gediscussieerd gaat worden, wil ik daar bij deze graag een aanzet toe doen.
Onze branche is over een paar jaar wat de Free Recordshop nu is. Dat was het gevoel wat ik over hield na het lezen van het stuk. We verkopen nog cd's terwijl de wereld en de klantbehoeften veranderd zijn. Hou me te goede, ik heb alle vier heren hoog staan, maar het ging toch vooral over de verhoudingen tussen suppliers en distributeurs. Er wordt gekeken naar elkaar. De oude discussie wel/niet rechtstreeks gaan, financiële steun of niet, franchisen etc. Maar waar is onze klant, onze opdrachtgever in de hele discussie? Daar wordt geen woord over gerept. Zou het juist niet daar over moeten gaan! Welke behoefte heeft die opdrachtgever. Welk probleem kunnen wij voor hem met ons vak oplossen? Hoe leveren we een bijdrage aan zijn succes? Wat is de functie van het promotionele product zoals dat nu is? Heeft de klant daar überhaupt nog behoefte aan?
Als ik het stuk mag geloven dan is de totale markt in Nederland met 50% gekrompen. Dat los je niet op met sterke merken of distributeurs met meer marktmacht. Dan is er iets goed mis. En de oplossing begint toch echt bij onze klant.
Naar mijn smaak zijn er een aantal oorzaken voor de huidige marktomstandigheden:
-natuurlijk de economische recessie. Er is gewoonweg minder geld dus wordt er minder besteed
-steeds meer (handels)transacties spelen zich virtueel af. Traditionele promotionele artikelen spelen daar nagenoeg geen rol bij
-de branche verduurzaamt niet snel genoeg, consumentenveiligheid issues, milieuproblematiek, opdrachtgevers willen niet het risico lopen dat het mis gaat
-men wil betalen voor gebruik, maar niet voor alle bijkomende kosten
-het effect van het promotionele product is nauwelijks bekend
Wat mij betreft zouden we dus met z'n allen moeten focussen op de klant en een actieplan moeten maken. Want de inleiding van het artikel begint met: de branche zit in slecht weer. Dat doet vermoeden dat het vanzelf wel weer een keer mooi weer wordt. Ik denk dat dit niet vanzelf gaat. Het klimaat is namelijk definitief veranderd…"