Marcel Harskamp 30 jaar in de branche

Marcel Harskamp, managing director van Pacor blikt terug op een 30-jarige carrière in onze branche:

“Op maandag 22 mei 1995 zette ik mijn eerste stappen in de promotionele productenbranche, bij het toenmalige KCF Products B.V. aan de Gelreweg 22 in Barneveld, onder leiding van oprichter Chris Koppers. Wat begon als een kennismaking met een voor mij nieuwe wereld, groeide uit tot een loopbaan van inmiddels drie decennia in een branche die mij is blijven boeien, uitdagen en inspireren.

Na een kleine twee jaar volgde een overstap naar Publipen-Hollandia B.V., lang geleden opgericht door de heren Kamer sr. en Markovits sr.. In maart 2000 keerde ik terug naar MidOcean. Datzelfde jaar trad ik toe tot het bestuur van de DMSA, onze toenmalige branchevereniging. Als bestuurslid stond ik mede aan de wieg van de oprichting van de PPP. In 2005 heb ik mijn bestuursfunctie neergelegd.

In 2004 volgde een nieuwe stap, naar LM Accessoires GmbH, nu bekend als Reflects. Na een korte uitstap buiten de branche kwam ik in juni 2008 terecht bij Pacor-Pamero B.V. en in januari 2017 stapte ik over naar Inspirion B.V.

Sinds 1 januari van dit jaar ben ik opnieuw verbonden aan Pacor in de rol van Managing Director, een organisatie waar ik me thuis voel en mijn ervaring optimaal kan inzetten. Daarnaast ben ik sinds april 2019 bestuurslid van de WGDP / Gepebe, waar ik een bijdrage lever aan de organisatie van de Gepebe kerstpakkettenbeurs .

Wat me het meest opvalt, is de voortdurende professionalisering van onze branche. Organisaties zijn zakelijker, processen efficiënter, mede door het digitale tijdperk, en het productaanbod, diverser, innovatiever en duurzamer geworden. Ook op het gebied van druktechnieken is er veel veranderd: waar vroeger met name tampondruk, zeefdruk en blinddruk gangbaar waren, beschikken we tegenwoordig over een breed scala aan moderne technieken, met name digitale bedrukkingsmogelijkheden die snelheid, flexibiliteit en kwaliteit aanzienlijk hebben verhoogd.

En hoewel de markt blijft veranderen, blijft één ding constant: de kracht van promotionele producten als dragers van merkbeleving en klantbinding.

Met 30 jaar ervaring kijk ik met voldoening terug, maar vooral ook met nieuwsgierigheid vooruit. Want in deze branche is geen dag hetzelfde – en dat is precies wat haar zo boeiend maakt.”