GfK Dongen houdt de respondenten voor zijn consumentenpanels langer vast door de inzet van geschenkenprogramma’s. ‘Dit loyaltyprogramma legt ons absoluut geen windeieren,’ aldus director procurement Adriaan Diepstraten van GfK.
Zo’n 30.000 consumenten geven aan marktonderzoekbureau GfK Panel Services Benelux wekelijks door welke boodschappen ze in huis halen. Via deze zogeheten consumentenpanels verzamelt GfK belangrijke data voor zijn opdrachtgevers, de grote fabrikanten van fast moving consumer goods.
Besparing van tijd en geld
Door de inzet van het geschenkenprogramma blijven respondenten aantoonbaar langer deel uitmaken van de panels, constateert Adriaan Diepstraten. En hoe langer dezelfde consumenten in de panels zitten, hoe beter de structuur van het aankoopgedrag kan worden gemeten. Los daarvan kost het werven van nieuwe respondenten veel tijd én geld, tussen de 500 en 800 euro per persoon. Onnodig te zeggen dat GfK Panel Services in Dongen er veel aan gelegen is om de consumenten zo lang mogelijk vast te houden door hun loyaliteit te versterken.
In de volgende PromZ Magazine, die binnenkort verschijnt, komen Adriaan Diepstraten en Hans van der Ouw van Staat & Co uitgebreid aan het woord over dit loyaltyprogramma. Lees hun ervaringen en tips.
Adriaan Diepstraten (GFK) en Hans van der Ouw (Staat & Co)