De financiële crisis en de economische teruggang heeft geen grote invloed op het budget dat opdrachtgevers in 2009 gaan besteden aan premiums en relatiegeschenken.In oktober 2008 en januari 2009, toen ook de economische teruggang was ingezet, ondervroeg PromZ Magazine dezelfde groep opdrachtgevers hoe het budget voor premiums, relatiegeschenken en reclameartikelen in 2009 zou uitpakken. In oktober gingen alle ondervraagde opdrachtgevers uit van een budget voor 2009 dat gemiddeld zo’n 10% onder dat van 2008 zou liggen en daarmee weer op het niveau van 2007 zou komen. In januari 2009 gaven dezelfde respondenten gemiddeld genomen een daling van 11% aan. Band verstevigen In vergelijking met andere communicatiebudgetten is een daling van zo’n 10% niet groot. Promotie-deskundigen verklaren dit als volgt: bezuinigen op budgetten voor grote tv- en printcampagnes levert in één keer aanzienlijke besparing op. Zo kan juist (extra) budget worden aangewend voor activiteiten die gericht klantcontact en het onderhouden van de merknaam als doelstelling hebben, denk aan evenementen waarop give away’s worden uitgedeeld. Premiumpromoties, bijvoorbeeld, kunnen niet alleen zorgen voor extra verkopen, maar juist ook de band met de klant verstevigen. Het premium ervaart de koper als een ‘cadeautje’ en levert een positieve associatie met het merk of product op. Luxere geschenken Ook zijn er opdrachtgevers die ervoor kiezen hun budget voor relatiegeschenken anders te verdelen. Gaf men voorheen (vrijwel) alle klanten een relatiegeschenk, kiest men er nu voor een selectie van alleen de beste klanten een cadeau te geven – meestal valt hierbij dan ook de keuze op een luxer geschenk.