LEVENSMIDDELENINDUSTRIE BUIGT ZICH OVER KINDERRECLAME - PromZ Vak

LEVENSMIDDELENINDUSTRIE BUIGT ZICH OVER KINDERRECLAME

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) vindt dat alle basisscholen kinderen moeten leren bewust(er) om te gaan met reclame. De lessen van de Stichting Reklame Rakkers moeten overal worden ingevoerd. Bovendien moet er een verbod komen op snoepreclame op kinderdagverblijven.

De FNLI vindt ook dat er afspraken moeten komen over reclame op internet. De Nederlandse Hartstichting en de Voedsel en Waren Autoriteit vragen daar al langer om. Maar de FNLI is terughoudend en wil bijvoorbeeld eerst duidelijkheid over welke uitingen op internet als reclame worden gezien. Websites van fabrikanten zouden er niet onder mogen vallen.

Strengere regels

De VWA en de Hartstichting willen strengere regels voor op kinderen gerichte reclame. Fabrikanten mogen alleen maar op kinderen gerichte reclame maken als die overeenkomen met de aanbevelingen van het Voedingscentrum, stelt de VWA. Verder vindt de VWA het niet wenselijk als koekjes met chocola voor het ontbijt via reclame-uitingen worden aanbevolen.

Aanscherpen

Minister Hoogervorst van Volksgezondheid wil na de verkiezingen laten weten of de regels aangescherpt worden. Tot nu toe huldigde hij het standpunt dat de industrie aan zelfregulering moet doen.