Zorginstellingen, non-profit organisaties etc. moeten zich steeds meer profileren in de strijd om klanten, medewerkers en vrijwilligers. Volgens Bert van der Lende, directeur bij de Rotterdamse Stichting Laurens, verdubbelt het marketingbudget in zijn woonzorgorganisatie ieder jaar.Promotionele items (waaronder promotioneel textiel) worden onder meer ingezet bij het werven van personeel. Volgens Bert van der Lende van Stichting Laurens (waar in totaal duizenden medewerkers en vrijwilligers werkzaam zijn) zal de opkomst van met name promotionele marketing en relatiemarketing in zijn sector zeker doorzetten. ‘Promotionele items zijn bij uitstek geschikt om bij klanten en medewerkers een bijzonder gevoel op te roepen.’ Persoonlijk Dat het gebruik van promotionele marketingtechnieken toeneemt in de zorg merkt ook Bram Harder van premiumleverancier Novelties. Het is een trend die volgens hem al een paar jaar gaande is. Zorginstellingen hebben een voorkeur voor praktische producten, is daarbij de ervaring van Harder. ‘Denk aan t-shirts, pennen, usb-sticks en dergelijke producten.’ Van der Lende van Stichting Laurens zegt vooral behoefte te hebben aan items die het persoonlijke contact met zijn medewerkers en vrijwilligers versterken. Hij noemt het een misvatting dat cadeaus duur moeten zijn. ‘Het is wel uiterst belangrijk dat het cadeautje persoonlijk wordt overhandigd.’ Lees meer over het belang van promotionele marketing en relatiemarketing in de zorgsector en non-profit sector in het juninummer van PromZ Magazine, dat eind volgende week uitkomt. Bert van der Lende