KLANT RAAKT WEG KWIJT IN WINKELAANBOD - Promzvak

KLANT RAAKT WEG KWIJT IN WINKELAANBOD

In 70% van de gevallen beslist de klant pas in de supermarkt welke producten en merken worden aangeschaft. De Nederlandse consument laat zich steeds meer leiden door aanbiedingen en boodschappenlijstjes en steeds minder door winkel- of merkentrouw.Dit concludeert Popai Benelux, expertisecentrum voor instore marketing & communicatie naar aanleiding van het onlangs gehouden derde grote Shopper Gedrag Onderzoek in Nederlandse supermarkten.

Een en ander is niet alleen een gevolg van de prijzenoorlog, aldus de onderzoekers. Ook het feit dat het winkelaanbod niet duidelijk is, is een reden. Blokker verkoopt mobiele telefoons, Kruidvat verkoopt speelgoed en je pannenset kun je net zo goed aanschaffen bij Albert Heijn. Je koopt de producten waar je ze ziet staan. Er is geen noodzaak voor winkelbinding.

De onderzoekers: ”Het wordt weer tijd voor nieuwe impulsen op de winkelvloer, voor ”ouderwetse” verrassing tijdens het shoppen en voor duidelijkheid richting consument wie wat en waar verkoopt.”