Kjell Harbom (EPPA-voorzitter) wil 'schone start' - Promzvak

Kjell Harbom (EPPA-voorzitter) wil ‘schone start’

Iedereen weet wel dat de EPPA het de afgelopen jaren moeilijk heeft gehad. De nieuwe EPPA-voorzitter Kjell Harbom spreekt van turbulente tijden en persoonlijke wonden. ‘Die bagage draag ik niet met me mee. Als de nieuwe EPPA-voorzitter kan ik een schone start maken om de belangen van de Europese promotionele productenindustrie te kunnen behartigen.’

Harbom vindt het niet zo belangrijk welke naam die brancheorganisatie dan draagt. Of het EPPA blijft, EPMO wordt of een mix van namen en de bijbehorende inzichten hoe een Europese brancheorganisatie het beste kan gedijen en functioneren. Het zou mooi zijn als de strijdbijl tussen de twee kan worden begraven. (Overigens zegt Harbom dat hij heel recent vanuit EPMO-gelederen het verzoek heeft gekregen om gezamenlijk om de tafel te gaan zitten voor een goed gesprek.)
Het gaat erom, benadrukt Harbom (die de vragen behoedzaam beantwoordt), dat de Europese promotionele productenindustrie zich weer herenigt en met één stem kan en wil spreken, wat met name van belang is bij de lobby in Brussel. Om een industrie te vertegenwoordigen moet je neutraal en onafhankelijk zijn, en het algemeen belang voorop stellen in plaats van eigenbelang. Dat is niet eenvoudig, zeker wanneer je belanghebbenden vraagt om geld en tijd te stoppen in de representatie van de industrie als geheel, voor marktonderzoek en het ontwikkelen van middelen om de industrie verder te professionaliseren, stelt Harbom. Kip en ei. En dat er gebrek aan middelen zijn, is geen geheim.

Ervaring
De Zweed Harbom heeft ervaring als supplier en als distributeur. In 2009 werd hij voorzitter van de SBPR, de Zweedse brancheorganisatie voor suppliers en distributeurs van promotionele producten. In 2014 trad hij toe tot het EPPA-bestuur en sinds juni van dit jaar is hij EPPA-voorzitter.
De EPPA (European Promotional Products Organisation) bestaat al jaren als Europese brancheorganisatie met als leden de nationale brancheorganisaties. Later werd ook de Supplier Steering Committee onderdeel van de EPPA.
De plannen voor de nieuwe organisatie EPMO (European Product Media Organization) werden in 2016 op de PSI gelanceerd door enkele nationale brancheorganisaties, waaronder het PPP, en andere partijen uit de industrie. De EPMO is nog niet officieel opgericht.