De markt van kerstpakketten blijft stabiel, blijkt uit het PromZ-onderzoek onder inkopers. Ruim de helft van de bedrijven verstrekt in 2015 een kerstpakket aan het personeel, terwijl 37% een eindejaarsgeschenk aan relaties geeft.
Die cijfers zijn vrijwel identiek aan die van 2014. Dat geldt ook voor de gemiddelde waarde van een kerstpakket. Die bedraagt in 2015 € 42,80 terwijl die waarde in 2014 een fractie lager was met € 42,25.
Vaste inhoud versus cadeaubonnen
Bij kerstpakketten, en zeker bij eindejaarsgeschenken voor relaties, kiezen de gevers in het merendeel van de gevallen voor een ‘vaste’ inhoud. Het gebruik van uitsluitend keuzeconcepten/cadeaubonnen als alternatief voor een fysiek kerstpakket of eindejaarsgeschenk is in 2015 teruggelopen. Daarentegen is er een sterke stijging van de kerstpakketten die deels een vaste inhoud hebben en deels een cadeaubon bevatten.
Lees meer in PromZ Magazine nr 4.