Het traditionele kerstpakket is het meest gebruikelijke geschenk met de feestdagen: 64% van alle werknemers (op een totaal van 7.030.000) neemt een doos met meerdere producten mee naar huis.Het vaakst gebeurt dit in de bouw, industrie en agrarische sector (82%) en detailhandel (71%). Onder het gemiddelde scoren de gezondheidszorg/maatschappelijke dienstverlening (61%), de zakelijke dienstverlening (58%) en onderwijs (55%).
Van alle werknemers echter geeft 53% er de voorkeur aan zelf een pakket of geschenk uit te kiezen, of een cadeaubon of geldbedrag te ontvangen. Deze voorkeur is het hoogst bij diegenen die werkzaam zijn in de zakelijke dienstverlening, onderwijs en gezondheidszorg.
Bij een derde van de werknemers is het gebruikelijke pakket nog favoriet, met daarin een combinatie van etenswaren en gebruiksartikelen. Opmerkelijk is dat de beperkte groep die uitsluitend etenswaren verkiest (14%) vrijwel uitsluitend uit mannen bestaat.
Markt van 300 miljoen euro
De markt voor kerstpakketten is groot in Nederland: ruim 5 ½ miljoen werknemers (81% van het totaal) hebben in 2005 een kerstpakket, geschenk of bedrag ontvangen. De totale markt van kerstpakketten heeft een geschatte omvang van ruim 300 miljoen euro.
In de gezondheidszorg/maatschappelijke dienstverlening en het onderwijs wordt het meest uitgedeeld. Hekkensluiters zijn de zelfstandige ondernemers en sommige sectoren van de overheid. Overigens verwacht 84% van alle werknemers dit jaar een cadeau te krijgen.
Representatief onderzoek
Om een goed inzicht in deze markt te krijgen, heeft Interview-NSS in opdracht van PromZ Magazine (uitgave van Het Portaal Uitgevers) en de branchevereniging Platform Promotional Products in september 2006 een representatief onderzoek gehouden onder 872 werkzame Nederlanders van 18 jaar en ouder.
Gemiddelde waarde 56 euro
De gemiddelde waarde van het pakket, bon of gift ligt, volgens de respondenten, op een bedrag van 56 euro. In de agrarische sector, bouw en industrie is de werkgever wat guller: daar ligt de waarde op 72 euro.
Uit de resultaten blijkt verder dat bij de eigen keuze pakketten bijna niemand (slechts 7%) ervoor kiest om de aangeboden geldwaarde te doneren aan een goed doel, terwijl deze mogelijkheid in 85% van de gevallen geboden wordt.
Liever cadeau dan uitje of etentje
Werkend Nederland is zeer gesteld op een cadeau met de kerstdagen. Ruim 90% geeft hieraan de voorkeur boven een bedrijfsuitje of etentje.
Het blijft echter moeilijk om het iedereen naar de zin te maken, getuige het gegeven dat een derde van de werknemers vindt dat ze er bekaaider afkomen dan personeel in vergelijkbare bedrijven.
In het volgende nummer van PromZ Magazine komen we uitgebreid op de uitkomsten van dit onderzoek terug.