Wie dacht dat retro alweer op zijn retour is, heeft het mis. En wie gelooft in de drie-generatie aanpak (van oma op moeder op kind), lijkt weer gelijk te krijgen. Want de Nederlandse Zuivel Organisatie heeft Joris Driepinter weer van stal gehaald. Joris wie?In de jaren 1965-1978 speelde het character Joris Driepinter de hoofdrol in de melkpromotie gericht op kinderen. Wat Popeye the Sailorman was voor de spinazie, was Joris voor de melk. Dankzij 3 glazen melk per dag was hij onwaarschijnlijk sterk en verrichtte hij heldendaden. In 1970 zei 6 op de 10 kinderen dat ze de Joris Driepinter-reclame kenden. Nu fungeert Joris als blikvanger in advertenties met het motto ‘3 goede redenen om elke dag zuivel te eten of te drinken’. Het gaat maar liefst om een driejarige campagne, van maart 2010 tot oktober 2012, voor de helft gefinancierd door de Europese Unie. Onverwoestbaar character We zijn benieuwd wat het NZO nog verder gaat doen met dit kennelijk onverwoestbaar character met ‘eeuwigheidswaarde’. Alle oma’s en niet meer piepjonge moeders kennen Joris Driepinter nog wel. Het NZO mikt ongetwijfeld op hun goede herinneringen aan Joris om hen aan te sporen hun (klein)kinderen meer c.q. vaker zuivel voor te zetten. Volgens dezelfde drie-generatie insteek haalde AH een paar jaar geleden de Wuppies weer uit de kast en kwam Douwe Egberts met de spaaractie van de dieren uit de Fabeltjeskrant. advertentie: