Joint promotion Eyelove en DA misleidend - PromZ Vak

Joint promotion Eyelove en DA misleidend

De joint promotion van Eyelove en DA is misleidend en oneerlijk. Dat is het oordeel van de Reclame Code Commissie na een klacht van de Nuvo, de branchevereniging voor de optiek.

Eyelove en DA suggereerden in de advertentie dat zij dezelfde brillen konden leveren als opticiens, maar dan voor een lagere prijs. In de praktijk bleek het echter niet om dezelfde brillen te gaan. Ook hielden ze de genoemde actieprijs niet aan. Het ging onder meer om de tekst op stoepborden voor de DA-winkels waarin Eyelove-brillen worden verkocht. De tekst was: ‘Stop met teveel betalen voor je bril. Hier dezelfde bril voor …’

Daarnaast had de Nuvo bezwaar gemaakt tegen teksten op de websites van DA en Eyelove, waarin stond dat de brillen van Eyelove in de meeste gevallen honderden euro’s goedkoper zouden zijn dan bij de opticien, en dat het prijsverschil zou worden veroorzaakt door ‘rompslomp’. Die claim kon niet worden waargemaakt, oordeelde de Commissie.

Oogmetingen

De ‘gratis oogmetingen’ die DA daarnaast aanbood, waren ook misleidend. De Reclame Code Commissie vindt dat de oogmetingen niet verward mogen worden met officiĆ«le oogmetingen van oogartsen en gekwalificeerde opticiens. Eyelove en DA hebben naar aanleiding van de uitspraken van de Commissie de advertenties teruggetrokken.