De Librije luistert naar vragen van gasten.
Een belevenis. Die bieden Jonnie en Thérése Boer de gasten van hun driesterrenrestaurant De Librije. De belevenis houdt niet op bij de deur. Die ene dressing, die wijn uit het arrangement: het is allemaal te koop. Dit jaar verzorgt De Librije ook weer ruim 22.000 kerstpakketten voor bedrijven.
Wie in het weekend bij De Librije wil eten, moet nog steeds een jaar van tevoren reserveren. Daar heeft de crisis geen verandering in gebracht. ‘We merken het wel in de lunches,’ zegt Thérése Boer op de bovenverdieping van het statige pand in het hart van Zwolle. ‘Vooral op woensdag en donderdag – de echt zakelijke momenten – is het rustiger geworden.’
Al bijna twintig jaar runt het echtpaar Jonnie en Thérése Boer driesterrenrestaurant De Librije. Maar De Librije is allang niet meer ‘alleen’ het restaurant. ‘We laten ons leiden door de vragen van onze gasten,’ zegt Thérése Boer. ‘Dat geldt eigenlijk voor alle nieuwe dingen die we zijn gaan doen. Zo is ook onze lijn van producten ontstaan. Mensen vroegen bijvoorbeeld naar de dressings die Jonnie zelf gebruikt. Dat nam een vlucht toen De Bijenkorf ons zes jaar geleden een eigen productlijn aanbood. De Bijenkorf heeft ons zelfs geholpen met de inrichting van de Librije’s Winkel, die we in 2007 openden.’
‘Alles wat we doen, komt voort uit vragen van gasten,’ zegt Thérése Boer. Daardoor slaagt De Librije erin om op verschillende manieren aan cross-selling te doen. Naast een tweede restaurant, Librije’s Zusje, is er ook Librije’s Hotel. Gasten die in het hotel hebben geslapen, komen geregeld nog even in de winkel langs om producten te kopen die Jonnie Boer gebruikt.
Klein maar fijn
De winkel is klein maar fijn. ‘We zijn de winkel destijds letterlijk begonnen met iemand uit de bediening voor wie we eigenlijk geen plek meer hadden. We dachten: hoe moeilijk kan het runnen van zo’n winkel zijn? Maar ook hiervoor geldt dat je de juiste man op de juiste plek moet hebben,’ stelt ze.
Sinds een halfjaar nu is Mathieu de Jager in dienst als winkelmanager. Elke dag verwerkt hij samen met een medewerker de internetbestellingen. Hij is ook verantwoordelijk voor de eindejaarspakketten en relatiegeschenken die De Librije verkoopt. Ruim 22.000 kerstpakketten gaan er jaarlijks de deur uit.
Veel bestellingen van kerstpakketten komen van ondernemers die graag geziene gasten zijn van het restaurant. ‘Ze kiezen voor onze kwaliteit, en ze vinden het leuk om iets van De Librije te geven,’ zegt De Jager. ‘Sommige ondernemers leggen bij ons ook een kalender neer met de verjaardagen van hun relaties. Wij houden dat bij, en versturen cadeaus naar die relaties. Dat doen we ook voor bedrijven die bedankjes aan klanten willen sturen, of die een attentie willen geven aan personeel dat een bepaald aantal jaren in dienst is.’
Verse producten
Een achtste deel van de omzet van De Librije komt van Librije’s Winkel, waar ook de kerstpakketten en de relatiegeschenken onder vallen. Met de onlangs geheel vernieuwde webshop bedient het merk heel Nederland. Ook eindejaarspakketten kunnen online worden besteld, per bestelling maximaal vijf stuks. Mathieu de Jager: ‘Dat aantal hebben we bewust beperkt gehouden, omdat anders het risico bestaat dat iemand vrij laat nog honderd pakketten bestelt, die ik dan niet meer kan leveren. We werken namelijk met veel verse producten. We hebben op de site gezet dat we bij grotere bestellingen graag persoonlijk advies geven. Geïnteresseerden kunnen natuurlijk ook naar de winkel komen om de producten te bekijken.’
Het inpakken van de kerstpakketten gebeurt dit jaar voor het eerst buiten de deur. De Jager is daartoe in zee gegaan met groothandel Voets Specialiteiten in Schijndel. Daar liggen de producten van De Librije opgeslagen, en van daaruit zal ook de inkoop van artikelen gaan plaatsvinden.
Met het uitbesteden van het inpakken verdwijnt een bijzondere traditie die achter de schermen van De Librije was ontstaan. In het verleden was iedereen, van bediening tot keuken, dag en nacht in touw om de kerstpakketten in te pakken, vertelt Thérése Boer. ‘De toenmalige bedrijfsleider van de winkel vond het wel een bepaalde charme hebben, en dat was ook wel zo. We haalden dan een loods hierachter helemaal leeg. Daar maakten we een geïmproviseerde lopende band, chocolademelk en harde muziek erbij, en daar gingen ze. De week na Kerst zijn we altijd een weekje vrij. Dan was iedereen ook echt kapot.’
Badjassen en servies
Mathieu de Jager ziet nog genoeg mogelijkheden voor groei. Dat bleek ook uit de gesprekken die hij als standhouder had met bezoekers van RelatieZ, de beurs voor relatie- en eindejaarsgeschenken. ‘Ik kreeg nog wel eens de reactie: ‘Ja, De Librije – leuk, maar dat hebben we al een keer gedaan.’ Als ik dan vroeg wat voor soort pakket dat was geweest, leken ze zelf niet altijd te weten wat er in had gezeten. Dat leerde me dat we nog meer moeten vertellen over de mogelijkheden die er zijn om custommade pakketten samen te stellen.’
Elk jaar komt De Librije wel met iets nieuws, stelt De Jager. Zo is dit jaar het boek Puurst verschenen, de opvolger van Puur en Puurder. Het zijn vuistdikke met veel recepten van Jonnie Boer, en verhalen over de evolutie en revolutie van smaak. Er is dus ook een Puurst-pakket. ‘Eigen wensen voor de invulling van het kerstpakket zijn altijd bespreekbaar,’ benadrukt De Jager. ‘Jonnie en Thérése hebben bijvoorbeeld prachtig servies; daar zou je ook iets mee kunnen doen, of met de badjassen van het hotel – mogelijkheden genoeg.’ Een eigenkeuzeconcept biedt De Librije niet. Maar wat niet is kan nog komen: ‘Het webshopsysteem is er al wel klaar voor.’