Opdrachtgevers willen meer service en ondersteuning, blijkt uit het eind vorig jaar gehouden PromZ Opdrachtgeversonderzoek. Een uitgelezen kans voor met name de full service distributeurs, die het vooral ook moeten hebben van persoonlijk contact en advies? Wordt service inderdaad een doorslaggevende factor voor de klant? Is ‘service’ het nieuwe goud?
We legden deze stelling, en nog twee, voor aan een aantal distributeurs in de promotionele productenbranche. Alvast een paar uitspraken:
Martin de Winter, Hokra: ‘Ook bij ons bepaalt een beperkt aantal klanten 80 procent van de omzet en is het ongelukkig als er een omvalt of wegloopt. Maar, er is groei. Mits we actief zijn en voldoen aan hogere eisen. Toch is het terecht dat klanten meer service vragen. Daarom doen ze zaken met jóu. We proberen ons te onderscheiden met creativiteit en, bijvoorbeeld, rapportages van acties. Ik voorzie een nog grotere rol voor ICT als service en bijvoorbeeld meer inzicht door datakoppeling omdat het steeds meer draait om aantoonbaar resultaat.’
André Noordwijk, BeGlobal Promotions: ‘De klant verwacht meer service. Vroeger moest je hemel en aarde bewegen om een bestelling binnen een week binnen te hebben, nu is dat heel normaal. En het kán ook. Terecht dus dat klanten hierom vragen. Reactiesnelheid, ook zoiets. Online spelers kunnen binnen een kwartier met een offerte komen dus moeten we daarin mee. Al is persoonlijk contact nog steeds het allerbelangrijkst.’
Antoin van Delst, florisgifts relatiegeschenken: ‘Alleen met het rondsturen van een nieuwsbrief ben je er niet. Klanten vragen snellere levertijden en continue bereikbaarheid. ‘s Avonds zit ik nog wel eens te whatsappen met een klant. Terecht? Ja, vind ik wel. Ook dat is namelijk een manier om een stapje harder te lopen dan de concurrentie. En de klant is koning. Als die een zesde nieuwe drukproef wil, dan krijgt–ie die. Ik vind het erg klantonvriendelijk om daar geld voor te vragen.’
De complete rondvraag vindt u in PromZ Vak nr 1, die begin maart uitkomt.