De afgelopen dagen was het conferentie oord Dolce bij Brussel het decor van de International Leadership Summit van de PPAI en EAC. Doel van de summit is kennis verspreiden en het aantrekken van de internationale banden tussen suppliers en distributeurs/intermediairs en brancheverenigingen. Belangrijkste conclusie is wellicht dat we in deze uitdagende geopolitieke tijden vooral de verbinding moeten zoeken en dat we als branche wel wat trotser mogen zijn op ons vak. Zodat we meer en meer tussen de ogen en oren van de marketeer komen en een serieus alternatief zijn voor de traditionele on- en offline media. In de wandelgangen werd al gesproken over de opzet van een wetenschappelijke studie om bewijs te kunnen overleggen. Wij zijn groot voorstander van een dergelijke studie en we hebben dan ook besloten hier een bijdrage aan te leveren.
Voor wat betreft kennis verspreiden en delen, was deze eerste editie van de summit zeker geslaagd. Natuurlijk heb je altijd sprekers die in jouw ogen slaapverwekkend zijn. Maar zoals dr. Sam Potolicchio tijdens de borrel zei “Wat had jij zelf kunnen doen om het interessanter te maken? Wellicht door de juiste vragen te stellen? Echte leiders weten altijd iets te leren en iets positiefs te halen uit een voordracht, ook als het in eerste instantie heel saai lijkt.” Tijdens zijn voordracht bleek hij een groot promotor van ‘omdenken’ en je openstellen op een andere manier naar iets te kijken. Heel leerzaam! Tijdens de laatste dag van de summit was er een zeer interessante voordracht van Tom Szaky, de CEO van TerraCycle. Dit bedrijf dat goed is voor meer dan 500 miljoen omzet zoekt naar circulaire oplossingen voor afvalstromen. Volgens hem moet elke oplossing vooral aansluiten op de ‘gemak component’ voor de consument. Geen gemak betekent dat een project gedoemd is te mislukken. Inmiddels kon hij tientallen mooie voorbeelden geven van onder meer branded merchandise gemaakt van afvalstromen van merken. Een geweldige inspiratiebron, waar we binnenkort zeker op terug komen.
De conclusie is wat mij betreft dat dit een hele goede eerste editie was van deze International Leadership Summit. Er is een hoop gesproken over de verschillen tussen onder meer de VS en Europa. Belangrijker waren echter de overeenkomsten. Hoe kunnen we leren van elkaar en samenwerken om de markt verder te professionaliseren en meer sustainable te maken, zodat we ook in de toekomst een branche zijn om serieus rekening mee te houden.