Inkopers van premiums, relatie- en eindejaarsgeschenken hebben het niet makkelijk. Zij moeten roeien met de beperktere budgettaire riemen die ze hebben en dat is nooit leuk. Maar het recent gehouden PromZ Opdrachtgevers Onderzoek laat zien dat de inkopers dat over het algemeen doordacht doen.
Inkopers kiezen niet voor de gemakkelijke weg van het zoeken naar de laagste prijs. Ze kiezen liever voor een meer selectieve inzet en voor kwaliteit, originaliteit en duurzaamheid van de promotionele producten, blijkt uit het onderzoek van PromZ Magazine, dat in november van dit jaar werd uitgevoerd door marktonderzoekbureau IBT.
Selecteren in klanten
Het lijkt er ook op dat bedrijven, juist door de beperktere budgetten, gaan selecteren in hun relatiebestanden. Wie wil besparen kiest eerder voor een meer doordachte en selectieve inzet van relatie- en eindejaarsgeschenken richting doelgroepen, in plaats van minder te besteden per artikel.
Duurzame relatiegeschenken
De vraag naar kwaliteit komt o.a. ook naar voren in het stijgende percentage inkopers dat duurzame promotionele producten en relatiegeschenken belangrijk vindt. Was dat in 2009 nog maar 3%, in 2010 was dat al 7% en nu, in 2011, wordt het genoemd door ruim 10% van de respondenten.
Alle uitkomsten van het onderzoek onder inkopers van het Nederlands bedrijfsleven vindt u in PromZ Magazine nr 4, die binnenkort uitkomt.