Dat het internet tal van promotionele kansen biedt, is genoegzaam bekend. Toch lijkt het merendeel van de bedrijven nog geen ervaring te hebben met on line incentive-programma’s. Dit blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse marketingorganisatie, Online Incentive Council.
De Online Incentive Council (IOC) vroeg Amerikaanse bedrijven of ze wel eens een incentive-actie hadden op hun website. 57 Procent van de ondervraagde bedrijven antwoordde ontkennend. Van de 43 procent bedrijven die wel ervaring heeft met incentive-programma’s op internet, zei 88 procent het gevoel te hebben dat niet het optimale resultaat uit de on line programma’s werd gehaald.
Volgens Brian Galonek, president van de IOC, heeft dit vooral te maken met de techniek. “Zelfs bij mensen die positief staan tegenover nieuwe internettechnologieën, duurt het enige tijd voordat deze ook daadwerkelijk worden toegepast.” Dit geldt niet alleen voor kleine maar ook voor de grote bedrijven met meer dan honderd werknemers.
Met de data die on line incentive-acties opleveren, wordt niet altijd iets gedaan. 32 procent van de ondervraagde bedrijven gebruikt de via internet verzamelde gegevens niet voor andere marketingdoeleinden. Volgens de OIC blijkt hieruit dat de meeste bedrijven hun incentiveprogramma’s op internet nog niet betrekken in de totale bedrijfsstrategie.