Als u dit leest is de zomer in aantocht en lijkt de kerstboom nog ver weg. Dat is maar schijn, want binnen de branche wordt hard gewerkt aan de verkoop en productie van kerstpakketten en eindejaarsgeschenken. De jaarlijkse brancheonderzoeken van PromZ Vak tonen aan dat zo’n 70 tot 75% van alle distributeurs in Nederland ook kerstpakketten en eindejaarsgeschenken leveren. Dit is nog los van leveranties van onderdelen van kerstpakketten aan hun collega’s.
Uit het jaarlijkse Opdrachtgeversonderzoek komt naar voren dat zo’n twee derde van de Nederlandse werkgevers kerstpakketten voor het personeel inkoopt, en rond de 40% ook eindejaarsgeschenken voor relaties inkoopt. Al met al een mooie markt voor distributeurs, hoewel de concurrentie met grote leveranciers zoals Makro en Sligro op het gebied van kerstpakketten nogal groot is.
De waarde van kerstpakketten en eindejaarsgeschenken loopt al jaren op, zoals uit het diagram blijkt, hoewel ook sprake is van normale prijsstijgingen die doorberekend worden. In de afgelopen acht jaar is de gemiddelde prijs van een kerstpakket gestegen van 44 euro naar 63 euro, terwijl de gemiddelde prijs van een eindejaarsgeschenk voor relaties van 36 euro opliep tot 43 euro. In het eerste corona-jaar werd wat meer aan kerstpakketten voor personeel uitgegeven en wat minder aan eindejaarsgeschenken voor relaties.
Tenslotte de samenstelling van het kerstpakket: in 40% van de gevallen is het een pakket met een aantal fysieke producten er in, bij 12% is er sprake van een code om online iets uit te kiezen en in 5% is het een cadeaubon. 31% van de opdrachtgevers heeft een combinatie van deze elementen in het kerstpakket gestopt.