Trouwe klanten doen vaker gericht inkopen en vertonen meer crossbuying-gedrag. Dit blijkt uit het model van de onderzoekers Reinartz en Kumar. Dit betekent dat er voor de koopbegeleiding van trouwe klanten minder service-kosten gemaakt hoeven te worden en dat deze klanten een breder deel van het assortiment diensten en producten afnemen.Vaste klanten zijn ook vaker in het bezit van een klantenkaart. Opvallend is ook dat de trouwste klanten het gekochte product vaker terugbrengen. Gemiddeld genomen wonen deze trouwe klanten in minder dichtbevolkte gebieden en hebben zij een hoger inkomen dan de niet trouwe klanten. Het hogere inkomen draagt de suggestie van een lagere prijsgevoeligheid in zich, maar een directe relatie wordt niet door het onderzoek ondersteund. Post Klanten die vaak post ontvangen van hun leveranciers zijn eerder geneigd tot ‘eeuwige’ trouw dan degenen die weinig mailings ontvangen. De genoemde karakteristieken hebben zowel betrekking op de consumentenmarkt als op de zakelijke markt. Bron: Journal of Marketing/Loyaltyfacts.nl