Steeds meer organisaties zien grote mogelijkheden van MVO en willen deze ‘strategie’ inzetten. Maar hoe?Er wordt veel gespeculeerd maar tot nog toe is er maar weinig onderbouwde kennis over hoe een organisatie MVO zou moeten implementeren en erover communiceren. SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie) heeft hiernaar onderzoek gedaan, uitgevoerd door drs Marjolein Doets. Zij heeft 30 diepte-interviews afgenomen bij bedrijven als Albert Heijn, Eneco, Hema, Philips en Unilever. In combinatie met het literatuuronderzoek heeft ze concrete handvatten kunnen formuleren om MVO succesvol in de bedrijfsvoering in te bedden, gebundeld in de publicatie ‘Mens, Milieu & Meerwaarde’. Stappenmodel Het stappenmodel dat Doets voor deze publicatie ontwikkelde, behandelt onder meer hoe bedrijven kunnen bepalen welke MVO-projecten voor hen relevant zijn. Ook wordt uitvoerig ingegaan op hoe MVO in de bedrijfsstrategie moet worden ingebed en hoe medewerkers bij het MVO-beleid kunnen worden betrokken. Naast aandacht voor de juiste implementatie is ook de communicatie over MVO voorwaarde voor een succesvol MVO-beleid. Doets geeft in haar onderzoek de tien belangrijkste do’s en don’ts voor de communicatie over MVO.