Het verschil tussen gewoonte en loyaliteit - Promzvak

Het verschil tussen gewoonte en loyaliteit

Zijn klanten die regelmatig kopen ook loyale klanten? Vooral bij fast moving consumer goods (fmcg’s) is loyaliteit een zware dobber.http://dev.promz.nl/uploads/campaigner/images/83669329-test.jpgDe betrokkenheid bij aankoop van fmcg’s is laag, waardoor de consument veelal uit ‘gewoonte’ bij een merk blijft. Het risico dat men loopt bij het proberen van andere producten is echter klein, waardoor de drempel om te switchen laag is. Gevaren Is men bij de eerste keer dat men een bepaald product koopt nog (emotioneel) betrokken, naarmate men met het product bekend raakt, zal ‘gewoonte’ de overhand krijgen. Er liggen gevaren op de loer. Genoeg redenen van consumenten om de ‘gewoonte’ te doorbreken, zoals: – Behoefte aan variatie – Actie van de concurrent – Product niet op voorraad- Marginale prijsverschillen – Gebruiker en koper zijn niet dezelfde persoon Loyalty-acties kunnen zorgen voor verhoogde betrokkenheid bij het merk. Hierdoor krijgt ‘gewoonte’ minder snel de overhand en koopt de klant bewuster. De drempel om te switchen wordt hoger, aldus berichten in de Journal of Product & Brand Management en Loyalty Facts. http://dev.promz.nl/uploads/campaigner/images/24387236-rss.jpgAbonneren via RSS