Streekproducten zijn doorgaans van ambachtelijke makelij en hebben geen duizenden kilome- ters afgelegd met boot of vliegtuig. Er gaat iets exclusiefs vanuit. Dat maakt ze voor sommigen tot een uitermate geschikt geschenk. Ook in promotionele zin.”
Consumenten hechten er steeds meer waarde aan om te weten waar hun voedsel vandaan komt. Maar ook heeft het iets charmants om te weten wiens noeste arbeid er precies schuilt achter dat” “smaakvolle vruchtensap of die heerlijke kaas. En, om die hardwerkende teler of boer in de polder te steunen in zijn ambacht. In het streekproduct komt alles samen. “Streekproducten hebben een goed verhaal. Zeker als de makers er een eerlijke prijs voor krijgen betaald”, zegt Sandra Ronde-van der Laan. Ze richtte De Streekboer op, een platform waarop consumenten bij zo’n 50 lokale ondernemers in Noord-Nederland producten kunnen kopen. Daarnaast richt haar bedrijf zich op de zakelijke markt met de samenstelling van kerstpakketten. “Met deze eerlijke producten hopen we mensen ook gezon- dere keuzes te laten maken. Dat heeft ook kracht in promotionele zin. Het schenken van een streekproduct draagt op positieve wijze bij aan de uitstraling van een merk. Veel bedrijven willen toch graag tonen dat ze bezig zijn met onderwerpen als duurzaamheid en zich van hun sociale kant laten zien. Een lokaal product is daarvoor ideaal. Inmiddels kloppen ook verschillende bedrijven en overheidsorganisaties met een duurzaamheidsdoel- stelling bij ons aan voor een passend cadeau.”
Van vis tot jam
Voor wie iets lekkers uit de streek wil weggeven is er een scala aan opties. Via De Streekboer vinden groenten en fruit hun weg richting ontvanger, evenals vlees, kaas en andere zuivelproducten van het boerenerf. Te denken valt ook aan bakkersproducten van lokaal graan, aan jam en bijvoorbeeld aan appelsap. En vis van, jawel, lokale vissers. Die keren dat geschenken wel van verder komen, weten ze bij het bedrijf van Ronde-van der Laan wel precies wie de lokale producent ter plaatse is, zo verzekert ze. “Dat kan citrusfruit zijn van een Spaanse boer die we kennen, of koffie van een andere bekende kleinschalige teler in het buitenland. Kortom: er is van alles mogelijk. Vorig jaar bij- voorbeeld, hebben we maaltijdpakketten samengesteld als kerstgeschenk. Ze waren gevuld met ambachtelijke pro- ducten en recepten zoals een compleet driegangenmenu met soep, vlees of een vegetarische optie, pompoenstoof en zelfgemaakte hangop. Soms werken we met langer houdbare artikelen zoals kaas, worst, nootjes en chips uit de streek of juist een zoet geschenk met kerstbrood en lokaal gemaakte jam.”
Uit de natuur
Ook een stuk zuidelijker in het land vinden we een rijke voedingsbodem voor streekproducten. In Valkenburg aan de Geul bijvoorbeeld, in het natuurgebied Ingendael.” “Naast een oase aan natuurschoon, biedt het tal van ingre- diënten voor de inwendige mens. Ondernemer Claudia Bisschops bestiert er Wijndomein en Distilleerderij de Bisschopshoeve. De wijngaard wordt dit jaar operationeel. Ze verkoopt haar zelfgemaakte bieren, destillaten en likeu- ren aan consumenten in de bijbehorende winkel, maar ook aan de zakelijke markt. “Vaak kleden we een fles drank een beetje aan met iets anders lekkers uit dit gebied”, zegt ze, “en altijd van een kleine producent op wandelafstand. Een cakemix van een plaatselijke molenaar, lokaal gemaakte stroopproducten, zelfgebrande koffie van een barista uit de buurt of chocola. Ons bedrijf produceert ook streekpro- ducten onder private label. Daarmee is het bijvoorbeeld mogelijk om in overleg met de klant naar zijn smaak een likeur te ontwikkelen. In promotionele zin biedt dat natuur- lijk ontzettend veel kansen in personalisatie.”
Als promotioneel product heeft het streekproduct volgens Bisschops dan ook verschillende voordelen. Je geeft er iets bijzonders mee cadeau, vindt ze. “Dat een cadeautje uit een bepaalde streek komt en op ambachtelijke wijze is gemaakt heeft nu eenmaal cachet. En er gaat ook exclu- siviteit vanuit omdat je het meestal niet in de supermarkt vindt. Je steunt er kleine bedrijven mee. En ja, de ecologi- sche footprint van streekproducten is vaak kleiner dan van artikelen die van de andere kant van de wereld komen. Al met al laat je door het geven van een streekproduct zien dat je over je cadeau hebt nagedacht. Vergis je niet: er zijn veel mensen die dat niet doen. Gemak wint het nog maar al te vaak van originaliteit.”
Wees creatief
Voor een spectaculaire ervaring kan het uiteraard nooit kwaad om zelf nog de nodige creativiteit los te laten op een geschenk. Bisschops barst van de ideeën en zegt: “Toen we het huis van mijn moeder hadden verkocht, kreeg ik een reep chocola van de makelaar. Tja. Zo’n presentje kunnen 100.000 anderen natuurlijk ook wel bedenken. Dan vind ik ons idee toch leuker. Voor een (andere) make- laardij bedachten wij een streekcadeau om aan klanten te geven. Een grachtenpandje van hout om precies te zijn, dat is gevuld met lokale producten: een flesje kruiden- bitter, koffielikeurtje, reepje chocola, zakje koffie én een waxinelichtje dat je kunt gebruiken om het huisje mee te verlichten. Het past bij de branche en is meteen een goed visitekaartje van de streek. Waarmee ik maar wil zeggen: het is zó veel leuker als je erover nadenkt en wat moeite doet.”
\
Trends
Ook in de wereld van het streekproduct spelen trends een rol. Dat mensen steeds vaker iets willen weggeven waar de ander ook écht iets aan heeft, heeft volgens de geïn- terviewden ook een positieve invloed op de afname van streekproducten. Op de vraag welke nu precies populair zijn zegt Ronde-van der Laan: “Etenswaren als kaas en worst doen het altijd goed, al moet ik zeggen dat de vraag naar vlees wel iets kleiner wordt. Op dit moment staan vegan opties nog een beetje in de kinderschoenen, maar dat gaat vast nog veranderen.”
In Limburg zien ze dat een ambachtelijk product in geschenkvorm ook vaak gecombineerd wordt met een twist of verhaal dat met de streek verbonden is. “Brouwer Aspro Brews bijvoorbeeld verkoopt kleinschalig gebrou- wen bier uit Limburg én heeft zijn bieren vernoemd naar de nummers van de lokale Janse Bagge Bend. Zelf verkopen we een zelfgestookte gin met Ingendael botanicals. Dat betekent dat we deze gin maken met uitsluitend kruiden die van nature in het Ingendael voorkomen. In onze apfelkorn gaat het sap van Boskoopappels uit het plaatselijk hoogstamgebied. Mensen moeten alleen vaak wel wennen aan de smaak, omdat die zo puur is en in niets te vergelijken met aroma’s uit een fabriek.””
Tips
Wie voor promotionele doeleinden aan de slag wil met streekproducten kiest daarmee doorgaans niet voor de goedkoopste optie. Maar het is wel een manier om uit te pakken. Het streekproduct is in veel gevallen authentiek, en heeft karakter. Bovendien vertelt het – als het afkomstig is van de streek van de ontvanger – iets over diens roots en achtergrond. De streekproduct-experts hebben wel een aantal tips voor de promotionele inzet ervan. Zo is praktisch gezien een passende verpakking zoals een krat of koelbox voor verse producten essentieel. Ook is het oppas- sen met de houdbaarheid en moeten de THT’s natuurlijk in de gaten worden gehouden.
“Daarnaast is het van belang dat je waakt voor green- washing, want dat komt vaker voor dan je denkt”, zegt Ronde-van der Laan. “Ik denk dat je je bij een streekpro- duct moet afvragen of er daadwerkelijk sprake is van een verantwoord product en daar wat speurwerk aan moet wijden. Zo hoeft een zuivelproduct met het hoofd van een boer erop niet per se een betere keuze te zijn. Daarnaast moet je rekening houden met volumes. Een kenmerk van streekproducten is dat ze vaak op kleine schaal worden geproduceerd. Je kunt er dus waarschijnlijk geen duizen- den van krijgen.”
Ook het maken van duidelijke afspraken – hoe logisch ook – is een must, weet Bisschops. Liefst leg je ze vast in contractvorm, vindt ze. “Juist vanwege de aard – de klein- schaligheid, het ambacht waarin mensen opgaan – is dat een stap die in deze sector niet automatisch wordt gezet. En minstens zo belangrijk: het werkt een stuk beter als je het streekproduct zelf ook een warm hart toedraagt.”