Relatieprogramma’s kunnen marketeers veel meer opleveren als zij zich richten op de band met consumenten op de langere termijn.Ten eerste moeten marketeers klanten duidelijk maken dat de beloning die hun relatieprogramma oplevert voor hen relevant is en dat zij er op een gemakkelijke manier toegang toe hebben. Verder moeten de instrumenten waarmee de effectiviteit van het programma op de klantentrouw berekend wordt, de beste zijn die het bedrijf zich kan veroorloven. Belangrijk is ook de invloed van de recessie mee te nemen in loyaliteitsmetingen. Ten slotte moeten marketeers begrijpen wat hun meest waardevolle klanten verwachten van een relatieprogramma. Klanttrouw Uit onderzoek van The Logic Group en het wereldwijd actieve marktonderzoeksbureau Ipsos MORI blijkt dat de helft van de Britse bevolking ingeschreven staat bij een relatieprogramma, maar daar niets mee doet. 51% is niet meer dan redelijk tevreden over relatieprogramma`s van retailers; 24% is zeer tevreden. Bij financiële dienstverleners is slechts 13% zeer tevreden. Factoren in relatieprogramma’s die vooral bijdragen aan klanttrouw zijn goede klantenservice (34%), relevante beloning (30%) en geldbesparing (25%). Bron: Marketing Week, RetailActueel