“Oud-voorzitter die nieuwe weg wil inslaan met de branchevereniging, krijgt mes in zijn rug en besluit op te stappen. Richt zich vervolgens op en stelt zich opnieuw verkiesbaar met een nieuw bestuur. Dan valt er bij leden een brief in de digitale mailbox namens de vereniging, die deze voordracht hekelt. Korte tijd later volgt een mailtje, waarin de GWW zich distantieert van deze eerdere mail. Niet veel later stelt zich een alternatief bestuur beschikbaar, dat duidelijk op een andere lijn zit. En waar de eerdere brievenschrijver onderdeel van uitmaakt.”
Je zou denken dat dit een script is uit een slechte soap, waarbij de promotionele industrie in Duitsland het decor vormt. Maar niets is minder waar. Dit speelde zich onlangs af bij onze oosterburen. Het is hoog tijd dat er schoon schip gemaakt gaat worden in deze branchevereniging, maar de Duitse markt is in veel opzichten veel traditioneler dan we denken. Er zit veel oud zeer en men vindt het moeilijk over de eigen schaduw heen te stappen. Het is een duidelijke clash tussen de oude en de nieuwe generatie.
Die nieuwe generatie wordt vertegenwoordigd door Steven Baumgaertner, CEO van de grootste onafhankelijke distributeurs in Duitsland Cybergroup International. Hoog tijd om uit zijn mond te horen welke kant hij op wil met de nieuwe GWW. Wanneer ik Steven bel vertel ik hem dat ik overweeg mijn Netflix-abonnement op te zeggen omdat ik qua entertainment voldoende heb aan de GWW soap. Ik heb dan net de mail ontvangen waarin een alternatief bestuur zich voorstelt. Lachend stelt hij “ach, de branche heeft hier in Duitsland in ieder geval iets te kiezen”.
Voor Baumgaertner is het heel duidelijk waar hij met de branchevereniging heen moet. “We moeten de volgende stap zetten. Op dit moment lijkt de GWW meer op de beursorganisator, dan op een branchevereniging. Het organiseren van die evenementen legt een te groot beslag op het kantoor, terwijl er taken zijn, die gewoon meer prioriteit hebben. We hebben een aantal kerntaken, die we gewoon goed moeten verrichten. Ten eerste de lobby richting Berlijn, maar ook richting Brussel. We zijn als branche veel te onzichtbaar in de politiek. Dat moet echt anders. We zijn een branche om rekening mee te houden en zijn veel groter dan iedereen denkt. Onze belangen moeten gewoon goed vertegenwoordigd worden. Daarin kunnen we ook veel beter samenwerken met andere brancheorganisaties.
Een tweede kerntaak is kennisoverdracht, opleiding en juridische ondersteuning van de leden. Er stromen teveel jongeren uit en dat moeten we een halt toeroepen. Onze branche moet weer sexy worden. Dat moeten we weten uit te dragen. Door met goede opleidingen te komen en veel meer kennis over te dragen, zorgen we ervoor dat we ook voor de jongeren interessant blijven in de branche. En zij zijn wel de toekomst. We moeten af van dat behoudende en beschermende gedrag en we moeten veel transparanter zijn en veel meer kennis overdragen. Daarnaast moeten we onze leden voldoende juridische ondersteuning bieden.
Een derde kerntaak is onderzoek. Samen met de PSI willen we onderzoek initiëren waarin we duidelijk maken wat er in de branche omgaat, maar ook willen we eindklanten overtuigen van de effectiviteit van onze producten. Willen we weer een substantieel deel van het marketingbudget claimen, dan moeten we die eindklanten wel overtuigen dat onze producten beter scoren dan andere marketingtools.”
Vanzelfsprekend spraken we ook nog over de beurzen die de GWW organiseert. Wij vonden het al langer vreemd dat de brancheorganisatie een beurs organiseert (Trend voorjaar, zo’n 3 weken na de PSI op korte afstand van Düsseldorf). Baumgaertner is het daarmee eens. “Ik wil met de vernieuwde GWW de PSI als internationaal evenement gewoon goed ondersteunen. Een door ons georganiseerde beurs zo kort na de PSI is dan dubbelop. Wat niet wegneemt dat de GWW beurzen zeker een lokale functie hebben, maar dan niet in dit jaargetijde. Bovendien is het de vraag of je alles zelf moet organiseren of dat je hiervoor een goede externe partij zoekt. Maar dat is van later zorg. Eerst moeten onze leden kiezen of ze voor vernieuwing zijn of voor behoud van het bestaande gaan. We zullen zien welke kant het opgaat.”
De verkiezing van het nieuwe bestuur zal plaatsvinden op 20 juni. Het zal gaan tussen de volgende besturen:
Bestuur 1:
Judith Fröhlich
Petra Lassahn
Ronald Eckert
Tobias Köckert
Steven Baumgaertner
Bestuur 2:
Elke Bobek
Ralf Hesse
Frank Jansen
Ralf Uwe Schneider
Dirk Winterhoff