Giving Europe stopt per direct met het financieel ondersteunen van de EPPA, de Europese brancheorganisatie voor promotionele producten. Dit schrijft de supplier in zijn emailnieuwsbrief van december. Meer organisaties lijken de geldkraan richting EPPA dicht te draaien.
Giving Europe is lid van de Supplier Steering Committee, die een paar jaar terug binnen de EPPA werd opgericht. De in deze commissie verenigde suppliers hebben in de loop der jaren veel geld bij elkaar gebracht voor het bekostigen van EPPA-projecten, zoals het CSR-certificaat. Alleen al de opzet van de CSR-certificaten heeft tonnen gekost, zegt Stef van der Velde (Giving Europe) en de verwachte inkomsten voor de EPPA uit de verkoop van deze certificaten aan Europese distributeurs, zijn tot nog toe uitgebleven. Dit plan, dat de EPPA een paar jaar terug al lanceerde, is de mist ingegaan, constateert hij. Van der Velde vindt het nu tijd om het geld, dat Giving Europe nog bij de EPPA heeft uitstaan, onmiddellijk terug te vorderen. Van der Velde: ‘Daarnaast vind ik dat de nationale brancheorganisaties financieel te weinig bijdragen en binnen de EPPA slecht samenwerken. Bovendien heb ik inmiddels ook geen vertrouwen in de EPPA-board meer.’
Naar verluidt heeft ook de PSI de EPPA laten weten niet langer financieel te willen bijdragen aan de organisatie. Al met al zouden deze ontwikkelingen wel eens het einde van de EPPA kunnen inluiden.