Giving Europe heeft in de Benelux diverse klanten teruggezet in korting en van meer dan 200 klanten afscheid genomen omdat er sprake is van geen of te weinig loyaliteit en/of financieel draagvlak. Daarmee voldoen ze niet of te weinig aan de criteria van het selectieve distributiesysteem dat Giving Europe hanteert.
Giving Europe richt zich nu op circa 150 klanten in de Benelux die een minimale omzet van 25.000 euro hebben of voldoen aan het klantenprofiel van het selectieve distributiesysteem. Loyaliteit en partnership is een belangrijk onderdeel van het profiel. Medio 2013 begon zich een tendens af te tekenen. Suppliers willen niet meer zomaar aan elke distributeur leveren. Robin Vogel was in het najaar van 2013 de eerste die de knuppel in het hoenderhok gooide. Giving Europe was altijd al een van de strengste partijen en heeft nu ook zijn klantenbestand opgeschoond.
Niet fair
Stef van der Velde: ‘Het selectief distributiesysteem is een belangrijk feature waarmee Giving Europe groot is geworden en zich onderscheidt van vele andere suppliers. Dit systeem werkt goed, onze klanten zijn gemiddeld meer gegroeid dan de markt in zijn geheel. In de afgelopen moeilijke jaren hebben we een aantal distributeurs kunnen ondersteunen met wat soepeler condities. Nu er betere tijden aankomen, willen we weer terugkeren naar de normale voorwaarden. Vandaar dat we ons klantenbestand hebben opgeschoond. Om de situatie onveranderd te laten zou ook niet fair zijn tegenover de klanten die wel aan alle criteria van ons distributiebeleid voldoen.’