Distributeurs moeten de opdrachtgevers verleiden tot het kopen van nieuwe, onverwachte promotionele producten. Vernieuwing is noodzakelijk, alleen al voor het imago. En opdrachtgevers die zich laten verrassen door distributeurs kunnen daarmee hun eigen klanten weer verrassen. Maar die verrassing in het aanbod van distributeurs lijkt uit te blijven, mede door de dominanter wordende rol van de suppliers, zo lijkt het.
Doordat zij catalogi verzorgen en inmiddels veelal ook de content beschikbaar stellen voor de webshops van distributeurs is een situatie ontstaan waarbij het aanbod van verschillende distributeurs wel heel erg op elkaar gaat lijken. Suppliers zijn – letterlijk – beeldbepalend. Mede hierdoor wordt het voor een individuele distributeur steeds moeilijker om zich te onderscheiden.
Betovering
Maar het vak van promotionele producten moet toch iets verrassends hebben en een zekere betovering uitstralen? Distributeurs moeten hun klanten meer uitdagen en niet altijd op safe spelen. Wie in een business zit waar creativiteit zo’n belangrijke rol speelt als in de promotionele productenbranche moet zijn eigen marketingactiviteiten ook zo origineel mogelijk laten zijn.
Lees meer in de bijdrage van Ed van Eunen in PromZ Vak nr 1.