Nederlanders zijn steeds minder trouw aan de grote, gevestigde merken. Dat blijkt uit het European Trusted Brandsonderzoek 2011 van Reader’s Digest.
Volgens de onderzoekers krijgen de topmerken het steeds moeilijker en moeten ze steeds meer moeite doen om de loyaliteit van consumenten te winnen en te behouden.
Neem Opel, dat jarenlang in Nederland het meest gewilde automerk was. Dit jaar moet het de eerste plaats afstaan aan Toyota. KPN – al jaren favoriet in de categorie telecomaanbieders – wordt op de huid gezeten door Vodafone en T-Mobile.
V&D versus Hema
Wat andere merken betreft: V&D wint het nog maar net van de Hema. Men heeft liever Becel dan Blue Band. Als het om brillen gaat gaan we liever naar Pearle dan naar Hans Anders, en onze honden & katten geven we het liefst Royal Canin, gevolgd door Whiskas, Eukenuba en Pedigree Pal.
Reader’s Digest onderzoekt jaarlijks op Europees niveau de merkvoorkeur van consumenten in twintig productcategorieën, waaronder auto’s, computers, banken, verzorgingsproducten en reisorganisaties. In elk land is een aantal lokale categorieën toegevoegd. In Nederland zijn 18 extra productcategorieën in het onderzoek opgenomen.